onZE atmosfeer is niks anders dan wat gas om de aarde heen. Dat gas blijft daar omdat de zwaartekracht eraan trekt. Er zijn dus 2 dingen nodig voor een atmosfeer.

Gas en zwaartekracht (op de aarde).

Beide ontstonden bij het ontstaan van de aarde. Natuurlijk was er wel eerder zwaartekracht en gas, maar niet op de aarde, want die was er niet.

De clue is dus dat het gas aangetrokken wordt door de aarde, netzoals jij. En dat dus zowel zwaartekracht als gas op aarde, ontstonden bij het ontstaan van de aarde. Toen was er dus een atmosfeer, echt van een ontstaan is niet te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door cyanobacterien is gaandeweg het CO2 omgezet in zuurstof , is het methaan gebonden en/of verbrand en is de SO2 en SO3 zich gaan binden met calcium tot oa marmer.
Overigens is de zuurstof ooit op 35% geweest en was er ook veel meer CO2 in de atmosfeer geweest, waardoor planten en dieren veel sneller en langer groeiden.
Gaandeweg hebben dus bacterien voor de eerste zuurstof gezorgd en zuurstof heeft bijgedragen aan het ontstaan van dieren en planten.
Er is dus krankzinnig veel zuurstof als oxiden en carbonaten/sulfaten opgeslagen in gesteenten voordat de lucht geschikt was om door ons ingeademd te kunnen worden.
We hebben onze atmosfeer dus grotendeels aan zonlicht, water en cyanobacteriën te danken!

Toegevoegd na 1 dag:
Weliswaar vormde er zich ook een HEEL DUNNE laag Ozon in de allerbovenste luchtlagen welke oa. UVC afblokt.
Zou zich Ozon in relatief lage concentraties in lagere delen van de atmosfeer ontstaan, dan is het een buitengewoon vergiftig gas welk alle leven uitgeroeid zou hebben.
Reeds enige PPM O3 in de troposfeer veroorzaakt al smog
met oa. stikstofoxiden die ook uitermate giftig zijn maar ook Ozon zelf is al in zeer lage dosis dodelijk, daar wordt in luchtreinigers gebruik van gemaakt, door lucht te ioniseren maakt men dan O3 welke alle microorganismen doodt en stank neutraliseert, zodra er iets teveel gemaakt wordt ruikt dit als een stekend gas, is zeker zo giftig als chloor en gaat snel stikstofoxiden vormen die naast giftig ook nog kankerverwekkend zijn.
Zie verder bij reacties op dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze atmosfeer is voor het grootste gedeelte ontstaan en wordt nog steeds aangevuld met wat vulkanen uitstoten, door de zwaartekracht blijft dit rond de aarde hangen, maar vergis je niet ook ca. 600 ton atmosfeer verdwijnt per seconde de ruimte in. Dit is overigens geen probleem of bedrijging van de aarde.