Als je vanaf de aarde sterren ziet die al lang zijn verdwenen, kunnen ze dan van ver af hier nog mammoeten en Neanderthalers zien?

Er van uitgaande dat er mogelijk leven op andere planeten bestaat die net zo slim of nog slimmer zijn dan de mens. Lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, het licht van de laatste mammoet is nu 4000 lichtjaar verderop en kan daar waargenomen worden. Wat een waarnemer daar precies ziet hangt trouwens sterk af van zijn snelheid dwars op het licht. Volgens de ene alien zouden de mammoeten net zijn uitgestorven, volgens de andere loopt er nog een mammoet rond, afhankelijk van hun onderlinge snelheid hebben ze verschillende gelijktijdigheidsruimtes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan moet je dus een soort opname maken van onze planeet waarbij het apparaat of het sein dus eerst met de snelheid van het licht heen moet reizen en dan ook met die snelheid terug. Vervolgens moet dat dus meer dan 37.000 x2 lichtjaar reizen (er even van uitgaande dat sneller dan het licht ook bij die slimmere lui niet kan) en er van uitgaande dat de neanderthaler 37000 jaar geleden is uitgestorven.

Dat betekent dat die lui daar dus erg lang moeten leven om daar wat aan te hebben (vanwege dat dat signaal heen en weer moet).

Toegevoegd na 56 seconden:
Hiermee bedoel ik dat licht wat hier komt vanaf een ster maar 1x moet reizen, als wij opnamen van die ster willen maken moet dat 2x reizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk weer een min. Neanderthalers stierven toch echt al 37.000 jaar geleden uit en daar ging de vraag ook over: http://www.scientias.nl/neanderthalers-stierven-37-000-jaar-geleden-uit/3464
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het licht van een ster komt hierheen en dat kun je met het blote oog zien. Als jij een opnameapparaat naar de aarde stuurt om beelden te maken van een neanderthaler dan zal dat beeld ook terug moeten naar die planeet om het te bekijken. Eén keer reizen kan alleen als er op aarde iets staat om naar hun te zenden en geloof me, dat hebben die neanderthalers niet gedaan. Die intelligente wezens zullen dus eerst iets hier heen gestuurd moeten hebben. Jij bedoelt waarschijnlijk een extreem goede verrekijker maar dat gaat zelfs mij te ver om over te filosoferen (gezien het feit dat de planeet met die wezens dus op 40.000 lichtjaar afstand minstens moet staan om neanderthalers te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar beste Pelle, de vraag behelst toch helemaal niet dat er opname apparatuur naar de aarde teruggestuurd moet worden? Verder hoeft die planeet niet op 40.000 lichtjaar afstand te staan. Stel we pakken een planeet op de afstand van 100 lichtjaar. Ze kunnen daar 37.000 jaar geleden opnames gemaakt hebben van de aarde.* Deze moeten ze dan wel dus 37.000 jaar bewaard gebleven zijn. Dat is best mogelijk, als dat volk bijv. al 40.000 jaar voor ons computers en dergelijke heeft uitgevonden. *: Zulke opnames zijn ook vele malen waarschijnlijker (alhoewel nog steeds niet erg waarschijnlijk op zich; maar dan inderdaad met een soort superverrekijker - ook wel teleschoop genoemd. Wij hebben hier op aarde telescopen van vele meters doorsnede. Wie weet kan men elders in het heelal wel zover gevorderd zijn dat ze telescopen hebben met een doorsnede van tientallen kilometers) dan opnames gemaakt op een afstand van 37.000 lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er vanuitgaande dat die theorie over terugkijken in de tijd klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmm: beetje vreemd, de vraag was niet: kunnen ze 35000 jaar geleden opnamen hebben gemaakt en al die tijd bewaard hebben! Nee de vraag is of mensen die daar NU leven zover bij ons vandaan zijn en zo slim zijn dat als ze naar ons kijken ze het leven hier van 37000 jaar geleden zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er leven daar geen mensen. En bovendien is het voor het maken van een opname niet noodzakelijk om een apparaat of sein heen en weer te sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sherpa: het is een hypothetische vraag. De vraag was niet of ik ook GELOOF dat er daar ergens wezens zijn toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Nee de vraag is of mensen [aliens] die daar NU leven... "
Dat staat niet in de vraag, hoor. Lees hem nog maar eens :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Er vanuitgaande dat die theorie over terugkijken in de tijd klopt." Iedereen die de ruimte in kijkt, kijkt in de tijd terug. Op het moment dat wij een supernova waarnemen van een ster die op 1 miljoen lichtjaren afstand staat, kijken wij 1 miljoen jaren terug in de tijd. Wel met een zodanig lage resolutie (met de huidige stand der techniek) dat we in de verste verte niet in de buurt komen van een resolutie zodanig dat we wezens van het formaat mammoet zouden kunnen waarnemen.
Zo scherp kun je telescopen simpelweg niet maken. In de praktijk is het niet te doen op een scherp beeld van het aardoppervlak te krijgen op zo'n grote afstand.
Stel je wilt één jaar terug kijken in de tijd. Één licht jaar is 10^16 meter. Stel een observatiesatelliet bevind zich op een hoogte van 800km, dus ongeveer 10^6 meter. Dan moet die buitenaardse telescoop 10^16/10^6 =10^10 keer zo scherp worden gemaakt. Om te compenseren voor de lage lichtintensiteit moet de sluitertijd worden vergroot. Je krijgt dan hele wazige foto's, omdat aarde en mammoet bewegen ten opzichte van de telescoop. Om op duizende lichtjaren afstand een scherp beeld te krijgen is gewoon een onmogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gelden dezelfde natuurwetten als hier. Ze kunnen nog zo slim zijn, maar er zijn grenzen aan wat mogelijk is. Ik heb er nog niet eens bij gezegd dat ze ook precies moeten weten waar ze de telescoop op moeten richten (hoe zouden ze moeten weten dat deze planeet bestaat en leven heeft). De telescoop mag ook geen nanometer bewegen, anders wordt het beeld onscherp.
Ooit gehoord van signaal/ruisverhouding? Als je signaal te zwak is, kun je het niet meer meten, zo is het ook met de aarde waarnemen op duizenden kilometers en zeker bij duizenden lichtjaren. Als je daar berekeningen op los laat krijg je zulke bizar hoge getallen, dat je met zekerheid kunt zeggen dat het gewoon niet mogelijk is.
Zelfs met wormgaten en andere scifi-technieken gaat het niet lukken.
Zelfs al zou het lukken, dan gaat het hen waarschijnlijk veel geld kosten. Ook al zijn die buitenaardsen zo slim. Ik denk niet dat ze daar hun economie voor willen opofferen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@i3mand:
"Ik heb er nog niet eens bij gezegd dat ze ook precies moeten weten waar ze de telescoop op moeten richten (hoe zouden ze moeten weten dat deze planeet bestaat en leven heeft)." Dat is in dezen niet zo van belang: als je éénmaal een herkenbaar signaal van de aarde hebt ontvangen, hoef je alleen nog maar diezelfde kant op te kijken voor de signalen. Onze aarde zend signalen uit naar alle kanten. Die kunnen dus ook overal worden ontvangen, al is dat zeker geen sinecure.
Ook wij kunnen NU al planeten volgen die vele lichtjaren verderop rondzweven. De posities weten we dus al! Nu is het 'alleen' nog een kwestie van de juiste apparatuur bouwen. Dit is zeer zeker inderdaad geen sinecure. Voor de detectieapparatuur ('telescoop') moet je dan waarschijnlijk denken aan apparatuur die (op zijn minst?) tientallen kilometers groot is.
Zulke apparatuur wordt niet met de hand gebouwd middels robots die door masterrobots gemaakt zijn die automatisch grondstoffen aangereikt kunnen krijgen middels weer andere robots. In de toekomst kan je simpelweg een commando geven aan een groep robots: 'Bouw daar en daar een gigantisch groot apparaat met deze specificaties: ......'.
Misschien zijn er ook bepaalde planeten die ZELF (door speciale eigenschappen die die planeten hebben) in zijn geheel als telescoop gebruikt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zo'n grote afstand zijn de signalen waarschijnlijk moeilijk meetbaar. Dat met die robots is juist mijn punt. Waarom zouden aliens zoveel geld uitgeven voor een blik op een planeet? De afstand is te groot om contact te maken. Je zou met een generatieschip naar een klein planeetje waar signalen vandaan komen op reis kunnen gaan in de hoop daar iets te vinden. Wat jij stelt is nog steeds erg onpraktisch. De snelheid van de aarde is 29,783 km/s. Probeer daar maar eens een scherp beeld van de krijgen. Misschien hebben aliens wel een universum gebouwd en dat hele universum omgetoverd tot een telescoop om naar parallelle universums te kijken. Je kunt zo door blijven gaan tot het extreme. Maar er zijn gewoon grenzen. In theorie zijn is er licht van de aarde op een grote afstand te vinden. De vraag is, hoeveel vang je hier van op en hoe scherp kun je het beeld krijgen in theorie. Daar zitten gewoon grenzen aan. Je kunt die grenzen proberen op te zoeken(bijvoorbeeld door jouw planeettelescoop), maar dan ben je er vaak nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een telescoop met een spiegel ter grootte van de baan van Jupiter. Nee, die is nergens in het heelal aanwezig. (Denk ik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als die spiegel van zilver zou zijn, dan zou ik hem wel willen hebben:)
Je ziet hier LICHT van de sterren, dat er zolang over doet om hier gezien te worden dat de lichtbron inmiddels al gedoofd kan zijn. De aarde is geen ster, dus licht geeft ie niet.
Jouw vraag veronderstelt dat ergens iets met een supertelescoop zit. Stel dat dat zo is, dan kan datgene vast wel met minder vertraging kijken, want daar hebben ze dan ook wel iets op verzonnen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als zo'n telescoop gemaakt zou kunnen worden, is er ook een work around voor die vertraging.
Als het ene onmogelijke kan, dan is het andere onmogelijke ook niet uitgesloten ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10es: een essentieel probleem is nog steeds dat we LICHT kunnen zien van vroegere sterren, maar licht zien is niet hetzelfde als een blik op de oppervlakte van een onverlichte planeet.
Dat zou in theorie kunnen ,ja
Wij kijken in het verleden …. Zij ? kijken naar ons in het verleden
Er is een maar / Wanneer je Neanderthalers wil zien moeten het plaatsen zijn die op zo’n 200.000 lichtjaren tot ongeveer 10 000 lichtjaren van ons staan.
Indien verder …..zien ze misschien nog Dinosauriers of op 4.8 miljard lichtjaren de geboorte van de Aarde.
Op 20 lichtjaren ..Zien ze je misschien geboren worden.
Wanneer wij ooit ergens leven ‘zien’ op één of andere planeet ….is het ginder op dit moment ook X aantal jaren verder.
Zelfs vanaf de Maan 350.000 km-380.000 km zien we da Aarde al in het verleden ….maar slechts ongeveer 1 seconde. Van de Zon zouden ze ons 8 minuten in het verleden zien. En in de omgeving van de dichtste ster , na de Zon : de Centauri Groep op 4.3 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat is onmogelijk.. Het zonlicht belemmerd het zicht op de aarde en daarbij is de afstand veelste groot en wij op de aarde veelste klein.. Goeie vraag maar helaas is het echt onmogelijk.. Meschien wel met een tydmachine.. Maar het is nog niet bewezen dat tijd reizen kan.. Tijd reizen lijkt mij ook onmogelijk anders was er wel bewijs geweest dat iemand al trug is geweest om de machine met ons te delen.. Dat is nog nooit gebeurd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee is niet mogelijk.. Ze hadden namelijk een rekenfout gemaakt.. Niets gaat sneller als het licht einstein heeft gelijk.. Ik ben overal van op de hoogte jij blijkbaar niet.. En dan kun je ook geen correct antwoord geven op mijn antwoord... Je zou meer moeten lezen. Dan elke dag die stront tv bekijken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry maar je was onduidelijk.. En daar heb ik niet veel aan.. Nu snap ik ook jou.. Ik weet dat je pas trug in de tijd kan als je sneller gaat als het licht.. Voor een mens is dat onmogelijk te creeren... Maar stel je zou via een een wormhole in de ruimte kunnen tijdreizen is dat een heel ander verhaal.. Maar tot die tijd is het echt niet mogelijk.. Hoe graag ik zou willen dat het kon..