Wie heeft de hoeveelheid tijd bepaalt?

Beetje vage vraag. Maar ik bedoel , wie heeft tijd bedacht? En hoe is die op secondes gekomen, uren enzo gekomen. Want nu duurt 1 seconde 1 seconde. Maar het ook kunnen zijn dat 1 seconde 1,44 seconde was. Wie heeft dit zo bedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen, vanwaar het werken met een opdeling in 60?
Dit gaat terug tot de Babyloniërs, die als eersten wiskundige problemen numeriek oplosten. Primitieve volken plegen te rekenen met veelvouden van 12, want het primitiefste tellen, tussen handelaars, gebeurde met een stok in de ene hand en met de duim op de vingerkootjes van de andere hand. Met de vingers op de stok kon men dan tellen tot vijf dozijn.
Daar in de oudheid geen tiendelige breuken gebruikt werden, rekende men met eenvoudige breuken (1/2, 1/3, 1/4, enz.); In een zestigtallig stelsel nu zijn deze breuken voor te stellen als een geheel aantal zestigsten omdat zestig een veelvoud is van de eerste zes gehele getallen, wat de Babyloniërs niet ontgaan is.

Grieken en Romeinen plachten de dag (d.i. de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang) in te delen in 12 uren (die dus korter waren in de winter dan in de zomer)

Zodra klokken in gebruik kwamen - die o.a. de getijden in abdijen moesten aanduiden - probeerde men die te regelen met zandlopers en de eerste uurwerken. Vandaar ging men over op vaste uren, 12 in een dag - zoals de traditie het wou - en door analogie ook 12 in een nacht. Zolang het om burgerlijk en religieus gebruik bleef hield men het bij uren, halfuren en kwartieren.

Vooruitgang van astronomie en haar toepassing in de zeevaart,verplichtte tot grotere nauwkeurigheid en men greep terug tot het beproefde zestigtallig stelsel. De zestigste delen van een uur vond men heel klein en noemde men derhalve, minuta, van het latijn, minutus, t.t.z. klein, nietig.

In de 18e eeuw, met de voortschreidende nauwkeurigheid van astronomische en geodetische toestellen had men behoefte aan kleinere eenheden, dus deelde men de minuut nogmaals op in zestig delen; die noemde men dan minuta secunda, t.t.z. kleintjes van de tweede orde.
Die zou men vanaf het einde van de 18e eeuw eenvoudig seconden heten.

De volgende golf van nauwkeurigheid kwam in de 19e eeuw, dus nadat het tientallig stelsel gebruikt werd, en dan had men het nog enkel over tienden en hondersten seconde.

Vervolg lees je hier:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/14192
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

deze vraag is al eens gesteld hier, zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-tijd-ruimte.7464
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je aan de bijgeleverde link wel veel hebt.