Waar komt het stereotype aliën vandaan? Dus groen mannetje met grote ogen. En wie heeft het bedacht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent echt geïnteresseerd in de ruimte, bijna om 01:00 vragen stellen over de ruimte. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach als je eenmaal erover denkt komen er veel vragen. Het is dan ook het grootste en meest onbekende wat wij kennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stereotyp is toch al heel lang ' little grey man ?" . Green is van de periode daarvoor.

Antwoorden (5)

De Amerikanen hebben het bedacht in films, zoals E.T. enzovoort. Sindsdien hebben mensen zo'n beeld over aliens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk komt de eerste beschrijving van' De Alien' zoals we die nu wijd en zijd kennen (natuurlijk zijn er variaties op dit thema) van Betty Hill.

Het echtpaar Betty en Barney Hill claimde begin jaren '60 te zijn ontvoerd door Aliens,en zetten daarmee niet alleen de toon voor een golf van 'Alien Obduction' - en ' Missing Time'-ervaringen (de moderne Amerikaanse / Westerse variant van slaapverlamming).

De beschrijving van kleine grijze (niet groene) mannetjes met een groot hoofd en hele grote ogen is hier in elk geval voor het eerst gedocumenteerd. Dit was een beetje in de nasleep van onder andere het Roswell-incident en de eerste films over Ufo's (earth versus the flying saucers, Invaders from Mars etc.). ' Alien Obduction Onderzoeker' - Budd Hopkins heeft het daarna van vrijwel al zijn patienten kunnen optekenen, met kleine variaties hier en daar. Inmiddels is het net zo'n stereotype archetype geworden als demonen met geitenkenmerken en vampiers met vleermuistrekken uit de periodes daarvoor.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Zin tweede alinia is niet af) : moet zijn : ...golf van ‘Alien Obduction’ - en ’ Missing Time’-ervaringen, maar vormde ook de inspiratie van een heel nieuw nieuwe golf Science Fiction-films en boeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 21 augustus 1955 werden door twee mannen uit Kentucky, Kelly en Hopkins, na een 'ontmoeting' met aliens deze omschreven als 1 meter hoge, een beetje metallic mensachtige wezens, waar de pers met hun journalistieke vrijheid 'kleine groene mannetjes van' maakten.

Maar de term werd ook al eerder gebruikt. In The Princess of Mars, van E. Rice Burroughs, uit 1906 is er sprake van 'green men of mars', hoewel niet klein. En in een kort verhaal in een krant uit 1899 is er ook sprake van groene aliens.

Het eerste bekende specifieke gebruik van de term 'Little Green Man' is 1908 in 'the Daily Kennebec Journal'.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Marvin the Martian was a Warner Brothers cartoon character dating from 1948. Marvin was a small humanoid character with big eyes and usually dressed in a mostly green uniform. Millions of movie-goers of that period would have been familiar with the small, green-suited cartoon Martian."

Toegevoegd na 52 minuten:
Het was dus eigenlijk Marvin die model stond voor het stereotiep.
12 jaar geleden
dat komt door dat men in de jaren 50 geobsedeerd was door mars.
mars zou volgens vele mensen in de jaren 40/50 leven herbergen, ook zouden er groten steden op mars zijn en ze zouden contact zoeken met de aardlingen, en de bewoners van mars zouden vermoedelijk groen zijn. en zo zijn ze in veel oude films en verhalen/strip boeken weergegeven. vandaar dat stereotype groene marsmannetjes. toen men de eerste foto's kreeg van de oppervlakte van mars bleek al gouw dat het een dorre planeet was waar geen complex leven mogelijk zou zijn. de hele rage viel toen weg. met grote teleurstelling.

wellicht vandaar dat men vandaag de dag gek word aangekeken als je over aliens begint men was zo opgewonden toen, en veel mensen die zich daarna dood schaamde omdat ze claimde dat ze contact met marsmannetjes zouden hebben gehad.

tegenwoordig is het stereo type alien, Grijs klein of lang grote ovale zwarte ogen. veel mensen die claimen ontvoert te zijn. vertellen allemaal de zelfde soort verhalen, en die verhalen zijn niet pas recent. de ontvoering verhalen gaan terug tot de mens begon te schrijven.
alleen hadden ze een andere kijk op het leven dus associeerden ze dat niet met aliens, maar met demonen en heksen, en ander bovennatuurlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In circa 1912 werden er voor het eerst groene aliens beschreven door de Amerikaan Edgar Rice Burroughs in zijn pulp fictie serie Barsoom. Het beeld wat hij schetste sloeg schijnbaar aan, daarna zijn er meer en meer (pulp) fictie auteurs aan de haal gegaan met dit idee.