"Bij zeer hoge snelheden vervormen ruimte en tijd. Achterblijvers zien een steeds sneller wegvluchtend ruimteschip in de lengterichting inkrimpen. Daarnaast zien ze de klokken aan boord van het ruimteschip steeds trager lopen, om bij het benaderen van de lichtsnelheid bijna tot stilstand te komen. Een reiziger aan boord van het ruimteschip merkt niets van al deze verschijnselen. Want voor hém is het alsof de aarde van hem wegvlucht terwijl hij zelf stil blijft staan. Hij neemt dus dezelfde verschijnselen waar bij de achterblijvende aarde. In zijn ogen vervormt die van een bol tot een ellipsoïde en uiteindelijk tot een platte schijf. De waargenomen verschijnselen zijn dus relatief. Net zoals de aarde altijd een bol blijft, houdt ook het snel wegvliegende ruimteschip zijn normale vorm voor iedereen die daarin meereist. Slechts aan één ding kan de ruimtevaarder merken dat hij het zelf was die zo snel heeft gereisd. Bij terugkeer lopen zijn klokken niet meer gelijk met die op aarde. Wanneer hij zijn tweelingbroer zou tegenkomen, zou die in de tussentijd véél ouder zijn geworden dan hijzelf."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Net zo laat als je zelf wilt.... Daar is namelijk geen vastgestelde tijdzone. Je kunt het hooguit hebben over het aantal lichtjaren vanaf de aarde....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zojuist was het 42 over 42 !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een natuurlijke tijd heerst niet in de ruimte. De tijdindeling is door de mens "gemaakt" zodat we een moment aan kunnen duiden welk een ieder kan plaatsen. Ruimte vaart is vergelijkbaar met defensie organisaties, en daar is het standaard om in GMT te berichten. Ik ga ervan uit dat deze tijd ook in de ruimte als referentie wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ruimte kent geen tijd.
Die hebben ze op aarde bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kent de ruimte wel tijd, als je een uur in de ruimte zit dan ben je toch een uur verder?
Je hebt gewoon tijd in de ruimte. Dag en nacht (en de bijbehorende urenindeling die we op aarde hanteren) zijn niet echt van toepassing natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat de uren niet gewoon wegtikken zoals ze dat op aarde doen. Hoe je je klok zet mag je zelf weten.

Op ruimtestations heb je - net als bij onderzeeers overigens - meestal dat je lampen aan en uit gaan, zodat je toch een beetje dag- en nachtbesef hebt.

Over hele lange afstanden ga je merken dat licht niet oneindig snel is. Het licht van de zon is bijvoorbeeld een minuut of 8 oud als het de aarde bereikt. In zekere zin zou je dus kunnen zeggen dat het op de aarde 8 minuten vroeger is dan op de zon, maar licht van een lamp op aarde doet er ook 8 minuten over om naar de zon te reizen, dus zou het volgens die redenering ook 8 minuten later zijn dan op de zon.

Daarnaast krijg je ook nog rare verschijnselen als je snel reist. Dit heeft ook te maken met de lichtsnelheid. Als je vanaf de zon met lichtsnelheid naar de aarde zou reizen, zou je tegelijkertijd aankomen met het licht dat met je mee reist. Stel dat je sneller dan het licht reist (theoretisch waarschijnlijk onmogelijk), zou je een bepaalde gebeurtenis dus 2x kunnen zien.

Ingewikkelde stof, en ik weet er lang niet genoeg van om het in detail en kloppend uit te leggen, maar in grote lijnen blijft je horloge gewoon door tikken als je de ruimte in gaat, en loopt de tijd er gewoon door zoals op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het licht van de zon is bijvoorbeeld een minuut of 8 oud als het de aarde bereikt. In zekere zin zou je dus kunnen zeggen dat het op de aarde 8 minuten vroeger is dan op de zon" hoezo? het enige wat je kan zeggen is dat je de zon ziet zoals ze 8 minuten geleden was, maar dit heeft niets met absolute tijd te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de lichtsnelheid zo'n harde barriere is, wordt tijd vaak gemeten vanuit de observeerder. Je hebt er niks aan dat de zon 8 minuten eerder ontploft dan dat wij dat zien en eh... vooral voelen, want er is niks dat die informatie sneller bij ons brengt dan dat licht. Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Light_cone Je zou dit relatieve tijd kunnen noemen en doet inderdaad niets af aan wat je zegt over absolute tijd. Maar ik vond het wel het vermelden waard in mijn eerste antwoord.
Er is geen tijd in de ruimte... (Wel strikt genomen, maar niet echt in realiteit...)

Je eigen klok is de standaard, je moet jezelf voorzien van tijd in de ruimte... Rendez-vous is wel lastig hoor...

Toegevoegd na 24 seconden:
Te laat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... en niet waar. Zowel strikt genomen als echt in de realiteit is er gewoon tijd in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, maar waar is de bushalte?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ISS heeft toch wel verrekte nauwkeurig geplande rendez-voux met transport shuttles...
De tijd die wij kennen met 365 dagen en 24 uren per dag zou voor het heelal in zijn geheel (kort door de bocht genomen "de ruimte") nergens op slaan.
Omdat het heelal niet elke 24 uur en 365 dagen een repeterend gedrag vertoont, zoals de aarde dat doet, heeft het geen zin om op dat moment opnieuw te beginnen met tellen.

Voor het heelal zou dus een andere tijdsschaal gevonden moeten worden, waar repetitie van tijd gelijk moet staan aan het repeterende gedrag van het heelal.

Hierbij zou het moment van de oerknal als nul kunnen worden gesteld. Het is een dezer jaren op de kop af 13,5 miljard jaar geleden dat de oerknal plaatsvond. Sinds deze explosie is het heelal aan het uitdijen en dus duurt de explosie ook nu nog voort.
Echter, de kracht van de explosie zal ooit moeten afnemen. Als gevolg hiervan zal aantrekkingskracht tussen de verschillende melkwegen en in de melkwegen zelf het winnen van de explosiekracht. Wat dan volgt is een implosie van het heelal tot een reusachtig klein zwart gat.
Door de enorme energieën in dit gat zal een nieuwe oerknal plaatsvinden.

De wet van behoud van energie leert mij dat de ex- en implosie steeds net zo lang duurt.

Het zwarte gat, de oerknal, de tijd van explosie en de tijd van implosie zijn wat mij betreft dus repeterende gebeurtenissen waar een tijdschaal aan opgehangen kan worden.
Hoe die tijdschaal er vervolgens uit moet komen te zien? Geen flauw idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet gewoon een indeling zoals we die op aarde ook al gebruiken? Bij het ruimtereizen zal je toch een slaap-waak ritme van ongeveer een dag aan willen houden, en voor het begrijpen er van lijkt het mij het handigst om het simpel te houden, dus gewoon zoals wij het al doen...
Er is wel degelijk tijd in de ruimte.

"Hoe laat het is", is een afspraak tussen mensen, gebaseerd op de zonnestand boven de hemel. Staat hij recht boven je, dan is het 12 uur, was lang geleden de norm. Door afspraken tussen groepen landen zijn daar nu afspraken over, zodat buurlanden dezelfde tijdaanwijzing hebben, dat is handig.

Zo kun je in de ruimte de afspraak hanteren dat je GMT gebruikt als tijdaanduiding, of welke standaard dan ook, als je het maar afspreekt.

Zoals een meter geen *afstand* is maar een manier om afstand te *meten*,
zo is de stand van je horloge geen tijd op zichzelf, maar een *tijdmeting*. Om onze activiteiten te coordineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe laat het is voor de marslanders Spirit en Opportunity
vindt je op http://www.giss.nasa.gov/tools/mars24/merclock.html Deze notatie werkt met marsdagen (sols) van 24 uur en 39 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is wiskunde en ruimte is oneindig.
Oneindig kan je nooit benaderen in wiskunde.
Tijd is dus onbepaalbaar. Je kan wel een benadering bepalen van tijd in de ruimte maar je zal oneindig verkeerd hebben benaderd...