hoe komt er een zwart gat in een melkwegstelsel??

ik dacht dat blackholes alleen ontstonden door een ster die sterft...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

zwarte gaten ontstaan zowat altijd bij hyper-novas. ze ontstaan doordat zeer groote sterren (wel meer dan 1000 keer de massa van de zon) hun einde bereiken van hun leven. Een ster vecht namelijk zijn hele leven met zijn eigen zwaartekracht. Hij duwt terug tegen de zwaarte kracht door waterstof atomen te fuseren tot helium. Hierbij is massa verlies en dat word omgezet in pure energie. Maar als de massa van de ster 1000 keer groter dan onze ster ,bijvoorbeeld, dan heeft hij genoeg druk en hitte om zelfs helium te fuseren tot koolstof. Dit gaat een hele tijd door totdat, de ster bij het element ijzer komt. Dit kost te veel energie om te fuseren.

de ster is aan het einde van zijn leven dus en hij bezwijkt onder zijn eigen zwaartekracht wat waarneembaar is met een enorme explosie. De stoffen worden dan zo erg op elkaar geperst dat atomen bezwijken en zwaartekracht het overneemt.

Zo ontstaan ze.

Door hun enorme zwaartekracht trekken ze van alles aan, zoals: sterren, gaswolken en nog veel meer. Dit draait allemaal om het zwartegat heen. Als je verder van het zwartegat bevind en met de juiste snelheid om het zwartegat dan blijf je om het zwartegat draaien.

Dus eerst was het zwartegat er. Die trok allemaal sterren en stof aan. Omdat de zwaartekracht van een zwartgat zo groot is zal de schijf die om het zwarte gat draait ook heel groot zijn. om het zwartegat zweven ook gas wolken waar in sterren geboren worden en misschien zelfs leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een zwart gat wordt geboren wanneer een object de inwaartse druk van zijn eigen zwaartekracht niet meer kan weerstaan. Vele objecten (inclusief onze aarde en zon) zullen nooit zwarte gaten worden. Zij hebben niet voldoende zwaartekracht om de atoom- en kernkrachten in hun binnenste te overwinnen. Deze bieden weerstand aan de inwaartse druk. In zwaardere objecten wint de zwaartekracht echter uiteindelijk wel.
11 jaar geleden
Er wordt aangenomen dat de zwarte gaten die in de centra van melkwegen worden gevonden ontstaan zijn kort na de oerknal, maar hoe dit allemaal precies is gebeurd is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, blackholes ontstaan niet alleen door het sterven van een ster.
Zwarte gaten zijn er in verschillende maten en soorten ingedeeld in massagroepen.

- Een stellair zwart gat met een massa van 5 tot 10 keer zo groot als de zon ontstaat door een supernova van een zware ster. De kern daarvan implodeert tot een zwart gat
ofwel een "Preonenbal".

- Middelgrote zwarte gaten met een massa tot 1000 keer zo groot als de zon ontstaan op dezelfde wijze, alleen heet de explosie van de ster dan een hypernova.

- Dan heb je nog de superzware zwarte gaten met een massa van minstens een miljoen maal dan die van onze zon.
Deze zijn echter niet ontstaan uit explosies van sterren als ze uitgebrand zijn zoals de stellaire zwarte gaten, maar ze bestaan al miljarden jaren lang.
Tijdens de "Big Bang" zijn grote "preonenbrokken" de ruimte ingeknald die nooit meer zijn uiteen gevallen.
Naar verhouding zijn er hiervan slechts weinig.
Superzware zwarte gaten worden alleen aangetroffen in het centrum van sterrenstelsels, waar alle andere hemellichamen in een baan omheen draaien.

In onze melkweg hebben we er één: Sagittarius A, met een massa van 3,7 miljoen zo groot als de zon.
Waarschijnlijk vormen ze een onvermijdelijk bijproduct van het ontstaan der sterrenstelsels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de vorming van een galaxy uit een gigantische stofwolk zal de materie naar het centrum met de meeste massaconcentratie spiraliseren. Daar hoopt de materie zich op totdat de kritische massa wordt bereikt waarbij de zwaartekracht de overmacht krijgt en een supermassief zwart gat ontstaat. Het zwarte gat in ons melkwegstelsel heeft een massa van rond 4 miljoen zonnemassa's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In verhandelingen over sterevolutie lees je vaak dat een zwart gat het eindstadium is in de evolutie van een zeer zware ster. Deze formulering is niet onwaar, maar wel misleidend. Beter zou zijn te zeggen dat "aan het eind van de evolutie van een zeer zware ster een zwart gat ontstaat".
We mogen dus niet de suggestie wekken dat zwarte gaten alleen maar door sterevolutie kunnen ontstaan. Zwarte gaten zijn theoretische objecten waarvan de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid. De term op zich zegt niets over of en hoe ze kunnen ontstaan. Wel is het zo dat het proces van sterevolutie dat leidt tot de vorming van een zwart gat redelijk goed begrepen wordt. Of er daarnaast in het heelal nog zwarte gaten voorkomen die op een andere manier zijn ontstaan is niet bekend. Misschien zijn de supermassieve zwarte gaten in de centra van melkwegstelsels ontstaan door sterevolutie en zijn vervolgens gaan groeien door botsingen en het leegzuigen van de omgeving. Maar misschien ook waren ze er al voordat het proces van stervorming in sterrenstelsels begon. Misschien bestaan er ook mini-zwarte gaten die kort bestaan omdat ze door de Hawking-straling kunnen ontploffen. Er wordt zelfs beweerd dat je met deeltjesversnellers zoals CERN zwarte gaten zou kunnen maken!
WimNobel