Is er onzichtbare materie en onzichtbare energie aanwezig op de aarde?

85% van het heelal zou uit onzichtbare materie en energie bestaan. Is deze enkel aanwezig in het heelal zelf, of ook op aarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Poet
10 jaar geleden
Bij mij wel
bamibal
10 jaar geleden
Ik heb het niet gezien.

Antwoorden (3)

Onzichtbare energie is er zeker, neem maar magnetisme , elektriciteit , zwaartekracht en straling .Je kunt deze krachten wel zichtbaar maken.Onzichtbare materie is er ook wel ,neem alleen de gassen maar zoals zuurstof , waterstof,co2,enz.

Toegevoegd na 7 minuten:
In het heelal bestaat de onzichtbare materie hoofdzakelijk uit gassen
de energie bestaat uit magnetisme, explosies en aantrekkingskrachten die weer afhankelijk zijn van de hoeveelheid massa
10 jaar geleden
Naast de bekende atomen en energie bestaat er ook donkere materie die astronomen vinden omdat sterren stelsels een hoop onzichtbare massa hebben De aarde bevind zich natuurlijik ook in het universum dus die donkere materie moet ook bij ons zitten
Verder heeft Wolfgang Pauli aangetoond dat sommige kernreacties een energie te kort
hebben bij optellen van alle vrijgekomen deeltjes, dus nam hij aan dat er een deeltje
moest zijn met heel weinig massa dat werd het neutrino en die neutrinos gaan zonder
interactie dwars door de aarde en hebben slechts soms zeer zelden een interactie met een ander deeltje ( Er zijn er enorm veel van)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Neutrino's behoren echter nog steeds tot de "gewone" materie (dwz het standaardmodel van de deltjesfysica). Hun massa is dermate klein, dat de aanwezigheid van neeutrino's op en in de Aarde volledig verwaarloosd kan worden t.o.v. de massa van de Aarde. Ook zijn neutrino's niet zwaar genoeg om de donkere materie in sterrenstelsels te verklaren. Er moeten dus nog andere deeltjes zijn, die niet tot het standaardmodel horen. Maar niemand weet wat voor deeltjes dat zijn.
Ja.
Ik neem aan dat je hier "donkere materie" en "donkere energie" ("dark matter" en "dark energy") bedoelt, en niet andere onzichtbare materie (zoals doorzichtige gassen e.d.) of onzichtbare energie (zoals zwaartekrachtsenergie e.d.).
Niemand weet precies waaruit deze dingen bestaan, en niemand kan precies meten wáár ze zich bevinden. Donkere materie is materiaal waarvan het bestaan volgt uit het feit dat het meedoet aan de zwaartekracht, maar wat we verder op geen enkele manier detecteerbaar is. Het wordt derhalve ook aangetrokken door de Aarde, Zon, en het Melkwegstelsel als geheel. Het hangt als het ware in een wolk om ons heen, maar we merken er verder niks van. Donkere energie is nog vreemder. Dat is energie van de (lege) ruimte zelf die verondersteld wordt te bestaan om te verklaren waarom het heelal steeds sneller uitdijt. Alle ruimte bevat die energie in gelijke mate, dus ook de ruimte waarin jij of de Aarde zich bevinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord! De donkere materie losjes gegroepeerd rond zwaartekrachtscentra en de donkere energie helemaal egaal verdeeld over de ruimte. Dat is precies waar het om gaat. Rest er nog te vertellen dat in beide gevallen de concentratie voor Aardse begrippen zeer laag is. Het is dus overal op en in de Aarde, maar de hoeveelheid materie resp. energie is verwaarloosbaar t.o.v. de "gewone"massa van de Aarde.