Kunnen terrestrische planeten ook ringen hebben?

het viel me op dat Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus als Joviaanse planeten en ijsdwergen allemaal ringen hebben,
maar geen een van de terrestrische planeten.
is dit vrijwel onmogelijk, of komt het gewoon hier niet voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Moeilijke vraag;
Het enige wat ik tot dusver kan vinden is dat de mensheid het juiste antwoord (nog) niet weet.

Ik heb een stuk kunnen vinden over 2 theorieen. Theorie 1 zegt dat de terrestrische planeten ook ringen kunnen hebben, maar dat deze misschien zo dun zijn dat we zien (nog) niet kunnen zien.
Theorie 2 zegt dat de ringen gevormd zijn uit nevel(gas) en dat daarom alleen de gas planeten een ring kunnen hebben.
Kijk anders ook eens bij de bron, hier staat veel info over de ringen.
Citaat van bron:
Oorsprong

Er zijn sinds de ontdekking van de ringen van Saturnus twee verschillende theorieën ontstaan over waar het materiaal dat ringen om een planeet vormt, vandaan komt. In de 19de eeuw stelde Edouard Roche voor dat het om het puin van uiteengerukte manen ging. Roche had berekend dat er een bepaalde grens is in de omgeving van een planeet, de Roche-limiet, waarbinnen satellieten door de getijdenkracht uiteen gerukt zullen worden. Sommige van de ringen liggen echter buiten de Roche-limiet. De lotgevallen van de komeet Shoemaker-Levy 9 toonden aan dat het niet noodzakelijk alleen planetaire manen zijn die fragmenteren (de overblijfsels van Shoemaker-Levy werden (deels) opgenomen in de ringen).

Deze theorie heeft als gevolg dat er zich rond alle hemellichamen ringen kunnen vormen. Mogelijk hadden of hebben Venus, Mars, de aarde, of zelfs de zon zeer dunne ringen!

Een tweede theorie over de oorsprong van de ringen werd in de 18e eeuw gemaakt door Laplace. Hij dacht dat de ringen van Saturnus samen met de maantjes van de planeet waren gevormd uit de protoplanetaire nevel (stof rond de planeet die uiteindelijk de planeet vormen). In de buitenste zone van die protoplanetaire nevel ontstaan rond onregelmatigheden grote gasvormige protoplaneten met om zich heen een schijf van materiaal. Deze theorie wordt ondersteund door het feit dat enkel de gasplaneten ringenstelsels lijken te hebben.

Beide theorieën zijn nog niet vaststaand. De theorie dat de ringen uit de protoplanetaire nevel werd gevormd samen met de planeet, wordt ontkracht door berekeningen die stellen dat de ringen niet veel ouder dan enkele 100 miljoen jaar kunnen zijn. Als ze echter zo recent zijn ontstaan door gigantische botsingen van manen, klopt dit niet met onze modellen over de geschiedenis van het zonnestelsel: in die recente periode zijn er nauwelijks aanwijzingen voor dergelijke grootschalige en wijdverspreide catastrofes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van Mars (een steenplaneet ) is bekend dat het mogelijk een stofring had in een ver verleden . Maar echte bewijzen heeft men niet : de twee maantjes Deimos en Phobos zijn mogelijk twee asteroiden die in een baan rond Mars zijn geraakt . Maar men sluit niet uit dat ze zijn ontstaan door bijeenkoeken van een stofring rond Mars.
Water en gasringen rond Mars en dichtere planeten bij de Zon is uitgesloten door de warmte van de Zon.
Ook sluit men een ijle ring rond Pluto en Charon niet uit...men zal daar over enkele jaren meer over te weten zien te komen ,want er is een sonde onderweg.
Of de ringen rond de vier gasplaneten te maken hebben met het feit dat ze gasplaneten zijn is alleen stof voor speculaties op dit moment. Feit is dat de ringen waterdamp en gas bevatten.
We moeten ons vandaag de dag nog volledig behelpen met de planeten uit ons zonnestelsel. Een zeer kleine basis dus.
De ringen van Uranus , Neptunus en zelfs Jupiter zijn nog maar een twintig jaar geleden ontdekt en zijn zelfs met een goeie telescoop niet te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het fysiek mogelijk is (zie alle puinzooi die we nu in een baan om de aarde hebben gebracht), en gezien 't feit dat er zo gigantisch veel planeten zijn, ben ik ervan overtuigd dat er zulke planeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er verscheen onlangs een artikel in de Morgen waarin staat dat de aarde ooit een ring zou gehad kunnen hebben maar dat die is samengeklonterd tot de maan. (Rechts onder in het artikel)
Plaatje bij antwoord