Wat gebeurt er als je een ijsblok zo groot als de aarde op de zon zet? Of een zo groot als de zon?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
De oppervlakte van de zon is 5500 graden Celsius.
Nog voordat het ijsblok de zon een beetje nadert, is hij al gesmolten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als deze zo groot is als de aarde wel, als deze zo groot is als de zon weet ik het niet.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Interessante vraag, eens kijken. De dichtheid van ijs stel ik gemakshalve op 1 (water). De dichtheid van de zon is _gemiddeld_ 1.408 volgens het nasa factsheet. Ofwel dat ijsblokje met het volume van de zon zou ongeveer 71% zonsmassa zijn. Omdat een ijsblokje niet kouder kan worden dan 273 graden onder 0 en de zon pas 'begint' bij 6000 graden (en nog veel heter is in de kern) lijkt het me daarom een veilige aanname dat dat "blokje" smelt, verdampt en waarschijnlijk 'opgaat' in de zon, ook zonder daar al te ingewikkelde berekeningen op los te laten. Wat er daarna precies gebeurt is minder zeker. Ik verwacht dat een blok ijs van die massa de evenwichten van de processen in de zon (nucleaire fusie, zwaartekrachtsevenwicht) tijdelijk flink verstoort, terwijl zich in feite een nieuwe ster vormt. Uiteindelijk zal dit een heel zuurstofrijke ster zijn, met een massa die 70% hoger is dan die van de zon, en als gevolg daarvan flink HETER worden dan de zon was (en korter zal leven). Oh ja, en de aarde zal ook nog eens in een kleinere omloopbaan terechtkomen omdat de zwaartekracht van de zon fors toegenomen is. Zie ook deze video (gaat niet over ijs maar over water), als engels geen probleem is: https://www.youtube.com/watch?v=8seWRmnYgTk
kierkegaard47
6 jaar geleden
^Dat laatste (dat je met een hetere ster eindigt) klinkt misschien wat vreemd, daar zit een lang verhaal achter. De korte versie is dat de zon niet echt uit 'vuur' bestaat, maar uit een kernfusiereactie. Het water zou uiteenvallen in stoffen die als brandstof voor die reactie kunnen dienen, (en ook door hun extra massa de druk en termperatuur hoger maken, waardoor de fusiereactie sneller verloopt).

Het beste antwoord

Ijs bestaat uit uit water. Net als de zon bestaat water ook voor een groot deel uit het atomisch element waterstof.

Dat waterstof wordt door de zon gebruikt als brandstof (Of correcter: als fusiestof)

De zon heeft geen hard oppervlak en is zo heet dat de watermoleculen uiteen vallen.

Bij een ijsblok zo groot als de aarde zou je blok dus smelten en opgenomen worden in de massa van de zon.
Daar vallen de moleculen uitelkaar waarna de zon dus een extra voorraadje waterstof heeft om te fuseren.

In een veel later stadium zal de zon ook de zuurstof uit het watermolecuul nog gaan gebruiken om te fuseren, maar dat is pas tegen het einde van haar bestaan.

Een ijsblok zo groot als de zon is zo zwaar dat het een zelfstandige ster zou vormen. Je zou bij een dergelijk "blok" dus gewoon 2 sterren samen zien vloeien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dan smelt hij