Omdat het entiteiten zijn die zichzelf in evenwicht houden.

In een molucuul worden de atomen door onderlinge krachten in evenwicht gehouden. Dit geldt ook voor 'de ruimte' waarin de planeten onderling krachten op elkaar uitoefenen en daardoor in balans blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger dacht men inderdaad dat de elektronen om de kern van pro- en neutronen cirkelden gelijk de planeten rondom de zon. Dit is een metafoor die nog altijd vaak gebruikt wordt en ook heel handig is bij het uitleggen; je kunt je er dan iets bij voorstellen. Het klopt ook best aardig, als je niet veel verder kijkt.

Ondertussen is men er uit dat het heel anders in elkaar steekt eigenlijk. Bijvoorbeeld dat een elektron niet zoals een planeet rondcirkelt maar meer een ... eh ... multidimensionale wolk van waarschijnlijkheid vormt; iets dat nauwelijks is voor te stellen voor de mens en eigenlijk alleen vanuit de wiskunde is te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,omdat in een atoom de elektrons om de kern zweven en in het heelal de planeten rond de zon enzo dus daarom lijkt het op elkaar,dus het sterrenstelsel is ook een groot atoom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er wel wat op maar ook weer niet.
Zo draaien elektronen met 1/100 van de lichtsnelheid (!) om het atoom heen.
Deze snelheid hebben de planeten die om de zon draaien bij lange na niet.
Ook de kerndeeltjes zijn beduidend anders opgebouwd dan de zon , planeten en sterren.
Het is dus geen Mandelbrot achtige herhaling in het groot of het klein, afhankelijk vanaf welke kant je het bekijkt.
Wat wel opvallend is dat wij wat formaat betreft redelijk nauwkeurig in het midden van de formaatschaal zitten.
vanuit ons gezien kun je net zoveel keren vergroten als verkleinen.
Als je bovendien atomen zou vergelijken met zonnestelsels, zit je ook met het punt dat atomen afzonderlijke kerndeeltjes heeft (protonen en neutronen)
terwijl de zon of andere sterren niet dicht bij elkaar zitten, op een paar dubbelsterren na.
Maar die sterren zitten ver van elkaar.
Ook zie je bij de planeten dubbelplaneten , zoals de aarde en de maan, de maan is tov de aarde zo groot dat hij planeet genoemd zou worden als hij niet om de aarde draaide, bij elektronen zie je dat verschijnsel niet, het is in ieder geval niet waargenomen maar ook zeer onwaarschijnlijk.
Ook de kracht die het zaakje bij elkaar houd is anders, bij atomen is dat lading en bij zonnestelsels is dat zwaartekracht, waarbij lading nauwelijks een rol speelt als werkende kracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 't juist niet lijken. Vergeet niet dat veel afbeeldingen (tekeningen) van 't kleine de werkelijkheid geweld aan doen.