Hoe is het mogelijk, dat Prometheus, een maan van Saturnus zo'n afwijkende vorm heeft?

Normaliter zijn hemellichamen toch bolrond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Prometheus ziet eruit als een aardappel. Die uitgerekte vorm komt door de invloed van zwaartekracht van Saturnus. Dit trekt hem als het ware uit, maar zorgt er ook voor uitgelijnd blijft in zijn baan. De rechterkant op de foto wijst namelijk altijd naar Saturnus. Net zoals een windvaan.

Prometheus is overigens een herdersmaan. Zijn baan zorgt er voor dat hij in de buurt komt van een van de ringen van Saturnus. Waar hij de deeltjes in de ring op zijn plaats houd. Hij zorgt ervoor dat de baan van de deeltjes iets hoger maar langzamer wordt. Pandora is de andere herdersmaan, die het tegenovergestelde doet, dus baan verlagen en vertragen. Door die twee manen blijft de F-ring vrij smal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Puur numeriek gesproken zijn de meeste hemellichamen waarschijnlijk níet rond - asteroïden en ander ruimtepuin zijn te klein om onder de invloed van hun eigen zwaartekracht af te ronden. Ditzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk ook voor Prometheus.

Andere mogelijkheden zouden zijn, dat de satelliet door impact is vervormd, of onderhevig is aan getijdekrachten. Of natuurlijk een oneindig aantal andere mogelijke oorzaken waarvan ik niet op de hoogte ben.