Als het met sterren lukt zal het zeker ook opgaan voor planeten.

Bizar tollende dubbelster verklaart 30 jaar oud raadsel
Een internationaal team onder leiding van Leidse sterrenkundigen heeft ontdekt waardoor de twee sterren van dubbelster DI Herculis zo bizar om elkaar heen bewegen. In een artikel in Nature verklaren ze de rare baanbewegingen die zelfs voor Einsteins relativiteitstheorie een probleem vormden.
De twee sterren, die in 10 dagen om elkaar heen draaien, liggen zeer verrassend allebei op hun kant met hun draaiingsas bijna 90 graden uit het lood, wat niet voor mogelijk werd gehouden. Het verklaart de rare baanbewegingen die al 30 jaar geleden voor deze dubbelster waren waargenomen, en die zelfs voor Einsteins relativiteitstheorie ooit een probleem vormden.
Strijdig met de relativiteitstheorie
De dubbelster, DI Herculis, staat op een afstand van 2000 lichtjaar in het sterrenbeeld Hercules. Al in het begin van de jaren tachtig zijn er afwijkende baanbewegingen voor deze sterren gevonden, die ogenschijnlijk in strijd zijn met de relativiteitstheorie van Einstein. De relativiteitstheorie voorspelt dat de oriëntatie van de ster- en planeetbanen in de loop van de tijd verandert, een effect dat voor het eerst in 1915 door Albert Einstein werd verklaard voor de baan van Mercurius. Dit betekende toen een grote doorbraak voor zijn relativiteitstheorie. Voor DI Herculis bleken de berekeningen voor dit effect niet te kloppen, waarna is geopperd dat Einstein’s theorieën misschien niet gelden onder de extreme omstandigheden van deze dubbelster.
Afgeplat
De onderzoekers hebben nu ontdekt waardoor deze discrepantie wordt veroorzaakt, en hebben daarmee het 30 jaar oude raadsel opgelost. ‘De oorzaak is dat beide sterren zeer ver uit het lood staan, en zelf met hun draaiingsas bijna onder een haakse hoek ten opzichte van het baanvlak staan’, zegt Simon Albrecht, de Leidse oud-promovendus die sinds kort met een prestigieuze NWO Rubicon fellowship aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) werkt. ‘Door de snelle rotatie van de sterren zijn deze afgeplat in een richting vrijwel loodrecht op het baanvlak. Deze bizarre configuratie zorgt ervoor dat het relativistische effect wordt tegengewerkt’, aldus Albrecht.

Ehh.. Het probleem is dat in de ruimte er geen verticaal of horizontaal is ;)
Het ligt er ook aan vanaf welk punt je kijkt..
Als je er van uitgaat dat horizontaal het vlak is loodrecht op de as van de zon, draaien de meeste planeten ongeveer in een horizontaal vlak. Maar er zijn ook situaties denkbaar waarbij een ander object de baan ooit heeft beinvloed en de planeet in een ander vlak gaat draaien.
Dat kan heel goed als je je hoofd 90 graden draait.
Kan best , hoewel we in ons zonnestelsel tot nog toe maar één dwergplaneetje (Pluto ) gevonden hebben met een zeer afwijkende baan (maar niet verticaal hoor).
Er zouden wel enkele kleine planetoïden zijn die ongeveer verticaal t.o.v.de meeste planeten rondcirkelen.

Buiten ons zonnestelsel zullen we wel zulke banen vinden in de zeer nabije toekomst
als jij de relativiteitstheorie kan omgooien; kunnen planeten verticaal om een ster draaien. tot die tijd zorgt zwaartekracht ervoor dat de planeten''horizontaal'' blijven draaien.

er is ooit een topic geweest over ''gravitystrings'' dat zijn plat vertaald zwaartekracht touwtjes. die zouden als ze elkaar passeerden op een speciale manier de zwaartekracht kunnen vervormen en dus zou tijdreizen dan mogelijk zijn. ware het niet dat deze formatie nog nooit is getraceerd en waarschijnlijk ook niet voorkomt.