Hoe warm is de ruimte?

Ik bedoel op een gegeven moment heeft de zon geen invloed meer en is de eerste volgende ster nog lichtjaren weg...welke temperatuur heerst daar?

En als de ruimte geen temperatuur heeft wat is dan de temperatuur van een object ver weg van de zon

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Pak em beet 2,73 kelvin.
De aanwezigheid van kosmische achtergrondstraling voorkomt dat het absolute 0 punt kan worden gehaald.
Dit is overigens het koudste wat natuurlijk is. Zelfs in de schaduwzijde van de maan is het doorgaans warmer.
Lagere temperaturen zijn wel bereikt maar alleen op Aarde en er zijn maar weinig installaties die zulke lage temperaturen kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En buiten onze waarneemgrens dan? (Voorbij de 14 miljard lichtjaar.)

Andere antwoorden (7)

De ruimte heeft geen temperatuur, omdat er nix is. Warmte is beweging/trilling van deeltjes, als er nix is is er ook geen temperatuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De minimum temperatuur mogelijk is -273,15 graden Celcius oftwewel 0 Kelvin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Die theoretische ondergrens komt nergens voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is dan te temperatuur tussen 2 deeltjes waar verder geen deeltjes meer aanwezig zijn?
AWM
15 jaar geleden
Tussen deeltjes is er niets, en niets kan geen temperatuur hebben.
Een voorwerp in het heelal, zeer ver weg van alle sterren, zal een temperatuur aannemen die overeenkomt met de "kosmische achtergrond straling". Deze straling is een overblijfsel van de Big Bang, de oerontploffing waarin het universum gevormd is, en heeft nu nog een energie die overeenkomt met een temperatuur van 2.7 K
De temperatuur van de ruimte is dus ongeveer 2,7 Kelvin
Ja Kelvin en geen graden Kelvin want graden Kelvin bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iets meer dan een paar graden kelvin, bij 0 graden kelvin zou alles stil staan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan waar je in de ruimte bent. Vlak bij de zon is het heel warm, hoe verder weg hoe kouder het wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zal rond het absolute nulpunt zijn zoals mijn voorgangers al zeiden. Maar wat ook wel leuk is om te vermelden is het volgende:
Stel dat je in je blote kont door de ruimte zweeft (ik zei al STEL ;-) )
Als je niet direct beschenen wordt (wat altijd wel enigszins zal gebeuren) door een ster zul je het nauwelijks koud hebben. Dit omdat het helaal nagenoeg een vacuum is en er dus niets is dat de warmte van he lichaam kan wegleiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruimte zelf heeft een temperatuur die erg dicht bij het 0 kelvin punt licht. Het rare van de ruimte is dat als je dicht bij een zon bent en je hebt geen ruimte pak aan. Dan betekend dit dat je aan de ene kant zal verbranden terwijl de andere kant bevriest.