hoe ver is de horizon?

als ik op het strand sta en kijk naar de horizon, daar waar zee en lucht elkaar lijken te raken… hoeveel (kilo)meter kan ik dan kijken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
44K

Antwoorden (9)

Voor een mens van gemiddelde lengte ligt de horizon op Aarde op 4,7 kilometer afstand en op Mars op 3,4 kilometer Omdat er op Aarde doorgaans bomen en huizen in de weg staan en op Mars kraters en rotsblokken, is die afstand natuurlijk theoretisch. Alleen op een vlakke zee is de horizon echt zo ver weg, en zoals bekend is er op Mars (nog) geen zee (of niet meer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat de afstand van je ogen tot de grond is.

Ooghoogte vs. Afstand tot de horizon
0.0 m 0.0 m
1.0 cm 370 m
10 cm 1.2 km
20 cm 1.7 km
30 cm 2.0 km
40 cm 2.3 km
50 cm 2.6 km
60 cm 2.9 km
70 cm 3.1 km
80 cm 3.3 km
90 cm 3.5 km
1.0 m 3.7 km
1.1 m 3.9 km
1.2 m 4.1 km
1.3 m 4.2 km
1.4 m 4.4 km
1.5 m 4.5 km
1.6 m 4.7 km
1.7 m 4.8 km
1.8 m 5.0 km
1.9 m 5.1 km
2.0 m 5.3 km
2.1 m 5.4 km
2.2 m 5.5 km
2.3 m 5.6 km
2.4 m 5.8 km
2.5 m 5.9 km
3.0 m 6.4 km
3.5 m 6.9 km
4.0 m 7.4 km
4.5 m 7.9 km
5.0 m 8.3 km
6.0 m 9.1 km
7.0 m 9.8 km
8.0 m 11 km
9.0 m 11 km
10 m 12 km
11 m 12 km
12 m 13 km
13 m 13 km
14 m 14 km
15 m 14 km
20 m 17 km
25 m 19 km
30 m 20 km
35 m 22 km
40 m 23 km
45 m 25 km
50 m 26 km
60 m 29 km
70 m 31 km
80 m 33 km
90 m 35 km
100 m 37 km
110 m 39 km
120 m 41 km
130 m 42 km
140 m 44 km
150 m 45 km
200 m 53 km
250 m 59 km
300 m 64 km
350 m 69 km
400 m 74 km
500 m 83 km
600 m 91 km
700 m 98 km
800 m 110 km
900 m 110 km
1.0 km 120 km
1.5 km 140 km
2.0 km 170 km
2.5 km 190 km
3.0 km 200 km
3.5 km 220 km
4.0 km 230 km
4.5 km 250 km
5.0 km 260 km
6.0 km 290 km
7.0 km 310 km
8.0 km 330 km
9.0 km 350 km
10 km 370 km
11 km 390 km
12 km 410 km
13 km 420 km
14 km 440 km
15 km 460 km
20 km 530 km
25 km 590 km
30 km 640 km
35 km 700 km
40 km 740 km
45 km 790 km
50 km 830 km
60 km 910 km
70 km 990 km
80 km 1100 km
90 km 1100 km
100 km 1200 km
AWM
14 jaar geleden
4,7 kilometer

De afstand van de horizon is namelijk (zonder dingen die je zicht blokkeren)

Afstand = Vierkantswortel van 13 maal de kijkhoogte, waarbij de afstand in kilometers is, de kijkhoogte in meters.

Gemiddelde kijkhoogte zal zo ongeveer 1,70 meter zijn, dus:

(13*1,70=22,1

En dan dus de wortel van 22,1 en dat is 4,7.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is tenminste een duidelijk antwoord. dikke plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist!
Ha, die Deva;

Gezien eerder gegeven antwoorden; de afstand tot de horizon is afhankelijk van je standpunt en je lichaamslengte. En ik denk dat de weersgesteldheid ook nog wel een rol speelt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nog niet genoemd aspekt is, dat het ook nog afhangt van waar op aarde je naar de horizon kijkt. Door de hoge luchtvochtigheid hier in Nederland kan je bijv. veel minder ver zien, dan in een land als bijv. Kenya, waar de luchtvochtigheid een stuk lager is. Je gevoel voor perspektief is daardoor dan ook in de war, in de eerste tijd : op mijn allereerste safari was ik er 100 % van overtuigd, tot groot vermaak van onze gids, dat ik een neushoorn zag. Bleek een wrattenzwijn te zijn. Ook leuk, natuurlijk, maar ik denk dat dit effekt ook een rol speelt in de afstand die de horizon van je vandaan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wortel (13h), waarbij h de afstand is tussen jouw ogen en de grond in meters. Makkelijk na te rekenen las je wat met cirkels jun rekenen

Toegevoegd na 1 minuut:
Even doordenken en je kunt ook berekenen hoever windmolens in zee moeten staan om ze van land, bijv. vanaf de eerste etage van een huis of van de boulevard niet te kunnen zien. Een uitdaging te zelf te denken!

Toegevoegd na 6 uur:
Correctie
Makkelijk na te rekenen las je wat met cirkels jun rekenen
moet zijn
Makkelijk te bewijzen als je wat met cirkels kunt rekenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou daar kan ik dan mooi die hele lijst van A'man voor gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou je denken van jouw rekenmachinetje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe moet je dan met cirkels rekenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geen rekenmacientje... :`(
Ligt eraan waarnaar je kijkt op Aarde een kilometer of vier, kijk je echter s'nachts naar boven vele lichtjaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afstand hangt af van de hoogte waarop je ogen zich bevinden.

d = 3,571·Ö(hoogte)

Zie voor meer details: Afstand tot horizon

Toegevoegd na 3 dagen:
Mensen krijgen mooie landschappen en breed op de bovenste verdieping van het appartement dat ze de voorkeur geeft. Voor de vroegtijdige opsporing van vuur toren op de top van boswachter belangen. We zien de horizon van de aarde beperkt de afstanden. Horizon, kan worden gezien vanuit een bepaald punt alle stukjes van de aarde, als gevolg van de rondheid van de wereld als een cirkelvormige beperking lijn is zoals beschreven.

Tot hoe ver is de horizon? Maar op de bovenste verdieping van het appartement wonen, ballon rijden, en de toegenomen zichtbaarheid, maar wat ons voordeel zou kunnen zijn? We kunnen zien hoe veel verder?

Afstand van de horizon van het oog is afhankelijk van de hoogte boven de zeespiegel. Onderzoekers hebben een formule voor het: (wortel) (hoogte / 6,75) = (horizon lengte) waar hoogte-centimeter-horizon-kilometer-range is van de eenheid.

Volgens deze formule, een normaal persoon in de 5 km boven de zeespiegel, 10 verdiepingen tellend gebouw op de top van 19 kilometer, 10 duizend meter van de ramen van een vliegtuig vliegen op een hoogte van 385 kilometer in een straal kon zien voor het milieu.

Afstand is hier te zien, is belangrijk op te merken dat de horizon is de horizon lijn aan de onderkant van de voet of de hoge bergtoppen van de juiste weersomstandigheden, is het mogelijk om zelfs verder dan 100 kilometer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat van die afstand had ik al uit eerdere antwoorden begrepen, maar die formule... daar kan ik echt nix mee...
leg eens uit in je eigen (nederlandse) woorden please...
Ik woon aan zee en kijk elke dag tijdens een wandeling aan het strand naar de horizon. De windmolens van de Thorntonbank (het Kanaal) zijn op 32 km verwijderd en bij helder weer zie ik die zeven witte molens duidelijk zo groot als een cm. Ik heb zelf eens nagerekend en kom op 1° wat idd overeenkomt met ongeveer 30 km.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
da's nog al een ander antwoord dan dat van alle anderen... volgens de diverse berekeningen zou je an vanaf een hoogte van 65 over de zee uitkijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag het altijd komen checken waar ik woon aan de kust...ik vind die antwoorden ook heel anders dan mijn eigen visuele nuchtere observatie. Ik sta in de duinen niet hoger dan zes meter hoog als ik naar het windmolenpark kijk en zelfs aan de strandlijk zie ik ze , weliswaar heel klein.