Hoeveel mag de maan dan uit zijn baan afwijken voordat hij een gevaar voor onze aarde is?

Stel dat er een grote meteoriet aan de achterzijde van de
maan terechtkomt ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb mijn antwoord weer weggehaald .
Ik kon het wetenschappelijk gezien niet hard maken.

Antwoorden (2)

De aarde zou in principe zonder de maan kunnen. Echter heeft dit wel consequenties voor de zeewaterspiegel en andere zaken die met zijn aantrekkingskracht te maken hebben. Als hij door een confrontatie met een hemelobject maar niet tegen de aarde stuit ( of grote fragmenten van die botsing) of door de atmosfeer scheurt kan er een hoop gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn eerste antwoord teruggetrokken omdat het een paar tegenstrijdigheden bevatte.
Ik heb nu nog eens goed nagedacht en een aantal dilemma’ s in rekening gebracht. In de literatuur kan ik hier weinig of niets over vinden , dus het antwoord is louter persoonlijk en speculatief en staat open voor alle kritiek.
De dilemma’s zijn : Het is in ons eigen zonnestelsel al voorgekomen dat door botsing , bepaalde ruimte-objecten uit hun baan geraakten : dit is gebeurd tussen Uranus en Neptunus , die daardoor van baan zijn geswitched .
De oorsprong van de Maan is wetenschappelijk onbekend , hoewel er een theorie is dat De Maan een restant is van aardpuin , dat samengekoekt is na de botsing van de Aarde met de planeet Theïa ( dus laat ik die redenering volgen)
De Aarde en ons zonnestelsel in het algemeen kunnen botsen met objecten van buiten ons zonnestelsel door bijv. supernovae en hypothetische hypernovae in de buurt.
Ook ruimtetoeristen (sterren) zoals Gliese 710 , kunnen hun baan met ons zonnestelsel kruisen.
Mogelijk zijn Deimos en Phobos meteoren die toevallig in de baan van Mars zijn gekomen en nu manen zijn)
Maar doorgaans is het zo dat iedere meteoriet of ruimtestofje dat op de Aarde terechtkomt zelf rond de Zon wentelt en de reden dat die op de Aarde terechtkomen is alleen maar omdat hun baan de onze kruist.
Indien de Maan uit aardpuin zou ontstaan zijn heeft het voldoende massa gekregen om in een vaste baan rond de Aarde te komen. Momenteel zijn beide massa’s vrij stabiel. En massa is zwaartekracht. We hebben die ten opzichte van de Zon , maar ook de Maan en de Aarde hebben die onderling.(eigenlijk alles dat massa heeft) Het punt waar beide zwaartekrachten elkaar opheffen is bij de Langrangepunent op ongeveer 61.000 km van de Maan. (de afstand Maan –Aarde is ongeveer 380.000 km gemiddeld) : op dat punt is de aantrekking tussen Aarde en Maan : 0.
Zonder toedoen van een nog zwaardere kracht (groter object) zal die baan bijna volledig onveranderd blijven (op termijn zou de Maan zelfs een sikkepitje verder van de Aarde roteren , maar dan door onze eb en vloed werking (maar dat is een ander verhaal).
Mijn antwoord is wat ‘ik’ denk , dus is het mogelijk dat mijn redenering niet volledig correct is….dus alles onder voorbehoud bij deze interessante vraag.

Toegevoegd na 11 minuten:
wat lagrangepunten in wezen zijn : zie link