Het multiversum van Hawking, waar bevind zich dat dan in?

Of zit ik dan vast in een conventionele gedachte, of zou dat dan weer een suprauniversum zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiversum

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het multiversum hoeft zich niet ergens "in" te bevinden.

De theorie zegt dat bij elke keuze, er twee universums ontstaan. Simpel voorbeeld: jij moet kiezen of je binnen blijft of naar buiten gaat. Je kiest ervoor binnen te blijven.

Dat gebeurt dan ook - in DIT universum.

Maar je had ook kunnen kiezen naar buiten te gaan. Dat gebeurt dan OOK - in een ANDER universum.

In dat andere universum staat dit verhaal ook op het scherm, maar daar is het net omgekeerd: daar staat dat je in "dit" universum koos om naar buiten te gaan, en dat er een "ander" universum is waarin je koos om binnen te blijven.

In welk van de twee universums je ook zit, in beide gevallen bestaat er een hypothetisch ander universum waarin je net de andere keuze hebt gemaakt.

Dat andere universum wordt, zodra het ontstaat, volledig losgekoppeld van het onze. Vanuit ons gezien bestaat het dus helemaal niet. Het andere universum bestaat niet binnen ons universum. En er is geen overkoepelend universum waarin beide universums bestaan.

Het enige dat "bestaat", is de wiskundige verzameling van alle mogelijke universums.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je gaat door voor de 10 punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je heldere antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Mijn kennis van de wetenschap reikt helaas niet zo ver als ik wel zou willen, maar uit wat ik van de theorie over het multiversum begrijp is dat ons universum deel uitmaakt van het multiversum waar zich ongelooflijk veel andere universums in bevinden. M.a.w. het multiversum is dus het totaal, dus dat bevindt zich niet zelf ook nog ergens in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Massa creëert ruimte... Geen massa geen ruimte... Er is niet niets, want niets is de afwezigheid van iets... En dat is het niet...

Daar waar het universum zich in bevindt, daar kan men niets over zeggen... Het is onzegbaar...