Waar bestaan de deeltjes in zwarte gaten uit?

Zijn het deeltjes die gewoon bestaan uit elektronen protonen en neurtonen of vallen atomen, die opgeslokt worden door een zwart gat, uit elkaar en bestaat een zwart gaat uit alleen kleinere deeltjes dan atomen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Imploderende sterren die nog net geen zwart vormen, worden neutronensterren. Zoals de naam al zegt bevatten die alleen nog neutronen; de elektronen zijn in de protonen gedrongen zodat die samen ook een neutron hebben gevormd. Volgens sommige theoretici is er dan nog een fase vóór het zwarte gat waarbij neutronen uiteenvallen in hun samenstellende quarks en dan zou je dus een quarkster krijgen. De volgende fase is het zwarte gat waarbij de ons bekende natuurwetten niet meer gelden. Men spreekt dan wel van een singulariteit. Of er dan nog sprake is van deeltjes is niet bekend. Men verwacht hierin meer inzicht te krijgen als de fysici er in slagen de Algemene Relativiteitstheorie van Einstein met de kwantummechanica te combineren. De snaartheorie is een hypothese die daar een poging toe doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, bedankt voor de uitleg. =)

Andere antwoorden (3)

De deeltjes in (bij) een zwart gat bestaan gewoon uit dezelfde elektronen, fotonen en quarks waar andere deeltjes (materie) uit bestaan.

Nu zijn er in een zwart gat paren deeltjes. en het gebeurt soms dat een deeltje in dat zwarte gat valt en dat het andere deeltje ontsnapt in de ruimte, waardoor er straling veroorzaakt word.

Voorderest zijn deeltjes gewoon... deeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als bijvoorbeeld koolstof in een zwart gat valt, blijft het nog steeds koolstof?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm nee dat denk ik niet... Maar dat is nogal moeilijk uit te testen (gezien het feit dat een zwart gat ook licht opslokt, en je dus vrijwel niets waarneemt als je bij een zwart gat zou zijn).
Atomen bestaan vooral uit leegte.
Als je een proton zou uitvergroten naar de omvang van een voetbal en vervolgens op de Dam in Amsterdam plaatst dan bevindt het elektron zich in Haarlem.
In een zwart gat wordt de materie zover ineen gedrukt dat die leegte eruit gaat.
Wat je dan overhoudt is gecomprimeerde materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar nog geen zwart gat. Wat je dan krijgt is een neutronenster.
Als alle ruimte in het atoom verdwijnt, krijg je neutronensterren.
Dit zijn echter nog steeds geen zwarte gaten.
Blijkbaar kunnen de gluonen, bosonen etc. NOG verder in elkaar gedrukt worden, dus zou je kunnen zeggen dat het atoom bijna uit niets bestaat (de omtrek van een atoom is 50 000 X zo groot als de kern van het atoom maar zelfs voor neutronen geldt dat blijkbaar ook.
Tevens is het zo dat als je de bekende producten waaruit protonen en neutronen uit opgebouwd zijn, een GERINGERE massa hebben dan deze kerndeeltjes zelf.
Er is dus "iets" wat massa veroorzaakt maar zich (nog) niet aan heeft laten tonen.
Dat is dat beruchte Higgs deeltje, die blijkbaar zo zwaar is dat hij zijn eigen ruimtetijd (dimensie) creeert.
Dus een atoom kan zich laten comprimeren tot een neutronenpakket (elektronen en protonen neutraliseren elkaar tot neutronen) welke vervolgens nog veel verder in elkaar laat drukken (onder bijzondere omstandigheden)
tot iets wat wel alle massa heeft maar 9vrijwel) geen volume bezit.
Door het gebrek aan een zeker volume is de ontsnappingssnelheid hoger dan de lichtsnelheid en heet daarom een zwart gat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Omtrek atoom moet zijn diameter atoom.