Alle sterrenstelsels bewegen van elkaar af. Hoe kan het dan dat onze Melkweg en een ander sterrenstelsel , de Andromedanevel, op elkaar af komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Omdat de Andromedanevel relatief dichtbij is merk je niet veel van de expansie van de ruimte tussen ons en de Andromedanevel, die hangt af van de hoeveelheid ruimte tussen de stelsels.
Door een combinatie van toeval en zwaartekracht (De sterrenstelsels vormen superclusters die nog steeds samenklonteren) komt de Andromedanevel op ons af.

Even googelen bij andromeda nebula en supercluster leert ons dat de Andromedanevel en de Melkweg aan het uiteinde van de Lokale Groep zitten en 'dus?' allebei door de zwaartekracht naar het centrum van de lokale groep worden gezogen.

Bij zeer verwijderde sterrenstelsels meet je een roodverschuiving die wijst op het uitdijen van de ruimte, zoals dat al sinds de Big Bang aan de gang is, maar voor nabije stelsels zijn toeval en zwaartekracht overheersende factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze Melkweg (een tamelijk grote) is omgeven door kleine Melkwegstelsels .
Samen met hen en een aantal grote (waaronder Andromeda op ongeveer 2,2 miljoen lichtjaar) zitten we in een cluster van Melkwegstelsels : de zogenaamde Lokale Groep.
Een aantal van die clusters vormen samen een soort heel grote wolk (een supercluster): onze wolk heet Caneis Venatici. (vernoemd naar het Sterrenbeeld : de Jachthonden )
De Melkwegstelsels in onze lokale Groep bewegen zich echter naar het centrum en-of zwaartepunt van de groep met een snelheid van 40 km per seconde.
Het Heelal zou groter worden met een snelheid snellerdan het licht . Dan zou het kunnen dat de afstand tussen de superclusters van Melkwegen groter wordt. Maar niet de beweging in de clusters

Toegevoegd na 11 minuten:
De supercluster van lokale groepen (Virgo) beweegt zich op het moment van het centrum af....maar zal binnenkort ( astronomisch) terug naar het centrum bewegen door de zwaartekracht van de cluster.

Toegevoegd na 20 minuten:
In de supercluster zouden meer dan 2000 sterrenstelsels zitten.
Waarnemingen over de bewegingen van de sterrenstelsels in Virgo :link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaartekracht...

Er zijn overigens genoeg melkwegen die naar elkaar toe bewegen en zelfs op elkaar botsen. De NASA heeft daar heel mooie plaatjes van. Het is ook lang niet zeker dat onze melkweg en Andromeda elkaar daadwerkelijk gaan raken.

Er is nogal wat onbekend aan de ruimte tussen de sterren. Zo gaan de melkwegen in onze buurt allemaal dezelfde richting op (richting Zuiderkruis en het centaurus supercluster ongeveer). Wat daar te beleven is weten we niet omdat ons eigen melkwegstelsel het zicht belemmert maar het is zwaar genoeg om hele clusters van melkwegstelsels aan naar zich toe te trekken.
Verder trekken melkweg stelsels elkaar ook nog aan. Zwaartekracht werkt over enorme afstanden waardoor de exacte manier waarop zelfs hele melkwegstelsels beïnvloed worden gruwelijk complex word.

Dat de ruimte groeit en daardoor de afstanden tussen melkweg stelsels groter wordt is slechts 1 factor en is vooral goed op de grootste schaal te zien. Op een erm... minder enorme schaal (ik ga hier niet het woord 'kleiner' gebruiken) is vooral zwaartekracht nog een belangrijke. De melkwegstelsels zijn ook niet evenredig over het universum verspreid maar in clusters met een grotere dichtheid binnen grote lege ruimten. En die clusters vormen zo op een nog grotere schaal super clusters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de mijnheer EINSTEIN hebt gezegd: Daar zijn niet alleen maar 3 spills in de ruimte, daar zijn 4. U kunt ieder punt in u kamer met drie spil beschrijven. Bij voorkeur: een meter naar daarvoor, een naar rechts of links, een naar boven hangt mijn lamp. In de ruimte is it alsof je in een exploderende granaat bent: Je hebt een vierde dimensie omdat alles ontploft.