Is het mogelijk dat er een planeet bestaat die helemaal van goud is?

Zou die kans even groot zijn als de kans dat er nog een aarde zou zijn?

10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Bij kernfusie, zoals die op de zon plaatsvindt, kunnen alle elementen tot aan ijzer worden gevormd, omdat ijzer de laagste (kern)energie heeft.
Zwaardere elementen kunnen alleen in een supernova explosie ontstaan, waarbij allerlei (kern)brokstukken ontstaan die eventueel weer kunnen vervallen in andere brokstukken omdat ze niet stabiel zijn.
De kans dat al die brokstukken toevallig allemaal net een stabiele goud-kern opleveren mag je als verwaarloosbaar beschouwen.
De kans dat je ergens een aarde vindt me dezelfde configuratie aan continenten, bergen, vulkanen en regenwoud is natuurlijk ook nul.
Een tweede aarde moet alleen een veelheid aan elementen, en vooral water bevatten. Dat is de enige eis.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

er is een planeet helemaal van diamant dus waarom niet van goud?

de kans is wel groter dat je een gouden planeet vind dan een die op aarde lijkt.

Toegevoegd na 29 seconden:
de kans is waarschijnlijk wel groter
sorry
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vermoed van wel, want als de zon opgebrand is word het ook allemaal ijzer.
dus dan zal er ook vast wel iets zijn met alleen maar goud.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik denk ook dat het veel sneller voor zal komen, juist omdat er geen leven nodig is om goud te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het heelal is verschrikkelijk groot, en je weet maar nooit wat er nog allemaal is. Aangezien dat metalen vrijkomen bij het ontstaan (of het einde ofzo) van een ster, kan het zo zijn dat er een planeet is waar alleen maar stukjes goud komen, en dat dus een planeet word. De kans is net zo groot dat er een 2e aarde is, wat die bestaat ook uit stukjes, die op een juiste manier een planeet vormen, wat ook weer bij de ''gouden planeet'' aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg nooit, nooit maar volgens mij is de kans nihil. Ik baseer mij op het feit dat de hoeveelheid goud toch heel weinig is. Als je weet dat al het goud dat er op de aarde is gevonden met gemak in een olympisch zwembad kan geplaatst worden, dan zie je hoe schaars goud is. Daarentegen is het bestanddeel (koolstof) waaruit diamanten zijn gemaakt, massaal aanwezig.
Ik denk dan ook dat je veeeeel meer kans hebt dat je een planeet gaat vinden met leven ( daarom niet in de zelfde vormen als op aarde) dan dat je een volledig gouden planeet gaat vinden.
Maar in het immense heelal weet je maar nooit
Robby BB