Het heelal is oneindig, maar het groeit hoe kan dat?

Er zijn wetenschappers die zeggen dat het heelal oneindig is en ik vraag me al heel lsng af hoe dat mogelijk is maar een tijdje terug las ik ergens dat er ook wetenschappers zijn die zeggen dat het groeit.
Maar als iets groeit moet het een begin en eind hebben wat dus verder uit elkaar gaat.
Hoe kan dat als het heelal oneindig is?
(braincracker :p)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (9)

Simpel, het heelal is niets. Gewoon een gigantisch vacuüm. Met groeien wordt bedoeld dat de rotsblokken en gaswolken die in dit vacuüm rondvliegen steeds verder uit elkaar komen te liggen, de onderlinge afstanden groeien dus continu. In dat opzicht is het heelal ook niet oneindig, want er zijn plaatsen die zo ver weg zijn dat er niets meer rond vliegt.
Het klinkt alleen ingewikkeld omdat het heelal grotendeels 'leeg' is, en aan leegte zit geen einde, verderop is dan gewoon nog meer 'niks'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een aantal verschillende theorieën over het ontstaan, de groei en het einde/oneindigheid van het heelal.
Ook bij wikipedia wordt een uitleg gegeven http://nl.wikipedia.org/wiki/Heelal
Niet alle wetenschappers en specialisten zijn het met elkaars ideeen eens en houden er dus verschillende meningen op na. Wellicht zullen we geen sluitend antwoord krijgen.
Lijkt op zich logisch dat het begin en einde, uiteindelijk weer bij elkaar komen na het doorlopen van een cyclus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Heelal oneindig?
Dat weten we niet .... Het is een mogelijkheid , die niet te beantwoorden is.
Wij kunnen slechts tot de oerknal in het verleden terug kijken een dikke 15 miljard lichtjaren.
Omdat tegen de tijd dat dit licht ons bereikt het ginder al 15 miljard jaar verder is op dit moment en omdat het heelal vlugger dan het licht uitzet....Is het berekenbaar stukje Heelal dat we kennen 46 miljard lichtjaren.
Aangezien dat in alle richtingen zo is , moeten we dat getal met 2 vermenigvuldigen (diameter) : dat is 92 miljard lichtjaren. Daarbuiten valt niets te berekenen op dit moment (behalve de vorm van het Heelal , die wiskundig bewezen is door Perelman).

Toegevoegd na 3 minuten:
De oneindigheid is een hypothese , die sommigen willen verdedigen . Er zijn echter veel andere hypotheses (inkrimpen-uitzetten ,implosie-explosie ,multiverse idee ...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het groeit niet, maar de hemellichamen dijen uit, komen steeds verder van elkaar af te liggen. Dat kan in oneindig heelal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw vraag is een goede vraag. M31 is al lang op weg naar ons en is in die baan gekomen door fusie met een ander stelsel. Daardoor is M31 uit zijn normale baan traject gekomen en veranderde van richting. Nasa gebruikt meestal de zon of Jupiter om bv voyager enorm te versnellen en in een andere baan te sturen door gebruik te maken van de aantrekkingskracht van deze planeet of zon!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het heelal als een heel grote luchtballon, die wordt opgeblazen, misschien kun je je dan een voorstelling maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel duidelijk, maar er moet toch ook weer een ruimte zijn om de ballon heen! Dus het heelal moet ook weer omgeven zijn door een ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat realiseer ik me ook en ik weet dat dat alleen maar meer vragen oproept.
Het heelal is volgens sommige wetenschappers ontstaan door de oerknal. Eerst was het zeer klein, toen ging het heelal uitdijen en het dijt nog steeds uit. Daardoor word het heelal groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de ruimte zelf die expandeert. Dat doet de ruimte sinds de oerknal. Dit heet inflatie.
De materie binnen het heelal is eindig, maar de ruimte zelf groeit.
Het is moeilijk om je als mens dit te visualiseren, maar het is wel zoals het werkt........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het heelal oneindig is of niet weet niemand. Dit komt namelijk omdat we daarvoor te weinig kennis hebben. We kunnen namelijk wel de schokgolven zien die afkomstig zijn van de big bang verder dan dat kunnen we niet kijken en we zitten dus als het ware in soort van ballon die steeds groter word. Maar omdat niemand weet wat er voor de big bang was en we dus ook niet weten wat er zich voorbij de schokgolven van de big bang bevind is het niet met zekerheid vast te stellen of het heelal eindig is of niet.