Als een raket met daglicht opstijgt waarom is het dan donker in de ruimte na de dampkring. De zon komt toch van buiten de dampkring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

De blauwe lucht die wij kennen wordt veroorzaakt door de ozon die rondom ons hangt. Eenmaal je in de ruimte bent is die ozon er niet meer, en wordt deze blauwe kleur bijgevolg door niets meer veroorzaakt. Daarom is de omgeving in de ruimte altijd zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bedoelt in het luchtledige dan, op de maan sommige planeten schijnt de zon toch ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je zegt; 'het luchtledige'. Er is daar dus geen lucht die kan zorgen voor de blauwe kleur.
De lucht is hier blauw omdat de zonnestralen worden weerkaatst door deeltjes die blauw licht veroorzaken.
In de ruimte zijn die deeltjes er niet. De zonnestralen botsen nergens tegenaan dus zie je ook niet een kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen weerkaatsing, maar breking: het zonlicht wordt gebroken en daardoor krijgen we dat blauwe. Net zoals de rode tinten wanneer de zon laag boven de horizon staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je ziet het niet omdat het wordt gebroken, bovendien, licht wordt in lucht amper gebroken.
als je een voorwerp ziet komt het doordat er licht op valt --> het voorwerp weerkaatst licht terug naar je ogen en dat licht valt op je netvlies.
een rode pen zie je bijvoorbeeld omdat het rode lichtstralen weerkaatst (alle andere kleuren absorbeert het).
Licht zie je pas als het ergens tegenaan schijnt. In de ruimte is het luchtledig, dus er is niets om tegen aan te schijnen zoals in de dampkring waar zich volop moleculen zijn om het licht te reflecteren.