Hoe lang duurde een etmaal 500.000.000 jaar geleden?

Etmaal aarde

een jaar geleden
1.8K
Bordensteker
een jaar geleden
Gemiddeld gesproken gaat de aarde elk jaar iets langzamer draaien, en worden de etmalen dus steeds langer. Maar die verandering is niet heel constant, soms versnelt de aarde juist weer een tijdje.
Om een beetje in de termen van de vraag te schrijven: ongeveer drie keer zo lang geleden (1.400.000.000 jaar geleden) duurde een etmaal slechts 18 uur en 41 minuten.
https://www.ad.nl/wetenschap/dagen-waren-vroeger-ruim-vijf-uur-korter~a0fce1e4/
Maar hoeveel korter het 500.000.000 jaar geleden was, dat weet ik niet.
Bordensteker
een jaar geleden
Hier een in dit kader wat vollediger bron:
“ 1,5 miljard geleden vond een rotatie plaats in minder dan 19 uur, 600 miljoen jaar geleden was dat bijna 22 uur en 350 miljoen jaar geleden, nog ruim 100 miljoen jaar voor de opkomst van de dinosaurussen, duurde een volledige rotatie al iets minder dan 23 uur.”
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/02/de-zon-draait-weer-iets-sneller-rond-29-juni-was-de-kortste-d/
Ik schat ruwweg dat het gevraagde antwoord in de buurt van 22 uur en 22 minuten zou kunnen uitkomen.

Antwoorden (2)

Toen waren er nog geen tijdseenheden, zoals de seconde, de minuut of het uur. Een etmaaal duurde toen ook 24 uur, alleen kende men die termen niet.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/etmaal
De aarde gaat steeds langzamer om z'n as draaien. Vroeger duurde de dagen dus korter. Een dag was natuurlijk 1 omwenteling en omgerekend naar onze tijdseenheid duurde het ongeveer als volgt:
80 miljoen jaar geleden: ca 23.5 uur
600 miljoen jaar geleden: ca 22 uur
1400 miljoen jaar geleden: ca 19 uur

De afremming schijnt ongeveer 1.8 milliseconden per eeuw te zijn. Dat is een half uur per 200 miljoen jaar.
Bron: https://www.earthdate.org/episodes/the-days-getting-longer
Hun beredenering van het half uur per 200 miljoen jaar klopt niet helemaal in de getallen die ze hebben gegeven, maar ruwweg is dit het idee
Als ik wel het half uur per 200 miljoen jaar aanhoudt, zal de dag 500 miljoen jaar ongeveer 22 uur en 15 minuten geduurd hebben (15 min per 100 miljoen jaar).
Thecis
een jaar geleden