"Zou de 2e zon die binnen bepaalde tijd aan de hemel staat, invloed hebben op de biologische klok van plant, mens, en dier?"

Als er binnen bepaalde tijd een tweede zon aan de hemel komt te staan, zou dat dan het ritme van mens plant en dier erg verstoren? Aangezien we dan enkele weken geen nacht meer hebben? Dit zou komen door dat betelgeuze aan het eind van zijn leven komt en een supernova wordt. Hier een link. http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1211184/2011/01/21/Straks-krijgen-we-een-tweede-zon-aan-onze-hemel.dhtml

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Van een ster naar een supernova gebeurt zo in 1 jaar, hoor. Dat duurt miljoenen jaren, als het niet meer is.
Kijk maar in de levenscyclus van onze zon (wat ook een ster is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet. Immers, in het noorden gaat de zon in de zomer 3 maanden niet onder en ik heb nooit gehoord dat de mensen daardoor uit hun doen raakten. Dat gebeurt echter wel in de winter als de zon 3 maanden niet opgaat. In die periode zijn er veel meer zelfmoorden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfmoorden? Bron
zondag
12 jaar geleden
@Wooods ga lekker zelf even googelen. Maar hier heb je al een bron. Ga jij maar eens 3 maanden in het donker wonen. Daarna spreken we elkaar nader. http://www.vpro.nl/programma/waskracht/afleveringen/4114938/ en http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=383
Ja, dat heeft invloed. Die zal van slag raken; mens en dier zullen even een gewenperiode moeten overwinnen en een aantal dieren zullen dan ook het loodje leggen - zoals dieren die alleen 's nachts goed kunnen jagen bijvoorbeeld.

Stel dat die ster trouwens 100 jaar geleden al tot supernova is geworden... Dan duurt het nog 500 jaar voordat wij dat hier merken.