Hoi Jordy,

Vanaf de maan zul je geen brandje kunnen zien vanaf de maan. Staat echter letterlijk een heel land in de brand, dan zul je dit natuurlijk wel kunnen zien maar dit is erg onwaarschijnlijk!

Echter zijn er wel satellieten die in de ruimte vliegen en zo goed kunnen inzoomen dat ze een brand wel kunnen zien. Ze kunnen zelfs zo goed inzoomen dat als je een tekst op je shirt hebt ze kunnen lezen welke tekst er op staat.
Echter wordt deze satelliet meestal alleen gebruikt door het leger en veiligheidsinstanties bij zeer belangrijke opdrachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
1) Dergelijke satellieten draaien niet om de maan.
2) Al zouden ze dat doen, dan is de afstand zoveel groter dat ook jouw T-shirt niet meer leesbaar is.
3) Het vuur wordt aan het zicht onttrokken door de rook die geproduceerd wordt.

Andere antwoorden (3)

Satellieten zijn in staat de rookpluimen van een (flinke) bosbrand waar te nemen. Hitte gevoelige satellieten kunnen ook de brandhaarden zelf 'zien'.

Het licht van de vlammen is echter niet te zien door astronauten in b.v. het ISS.

Vanaf de maan, op zo'n 2 dagen vliegen vanaf de aarde is dat alleen maar moeilijker. Met speciale apparatuur zouden we waar kunnen nemen dat er ergens een flinke bosbrand woedt, maar met het menselijk oog valt er niet veel te zien.

Daarvoor is de afstand te groot.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets buiten het topic van deze vraag, maar wel een mooie aanvulling in dit verband is deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Man-made_structures_visible_from_space

Hierin wordt onder andere het fabeltje doorgeprikt dat de Chineese Muur vanaf de maan zichtbaar zou zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Met een goeie telescoop wel! ...mits de brand aan de goeie kant zit...
we kunnen alleen het gedeelte zien, wat in ons gezichtsveld zit... we kunnen niet door de aarde heen kijken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flinke bosbranden kunnen met speciale camera’s waar te nemen zijn door satellieten in zgn. low earth orbit. Dan praten we over bijvoorbeeld 700 kilometer hoogte. Of vanuit het ISS op ca. 400 km hoogte.
Meer hierover in bijvoorbeeld http://www.keesfloor.nl/artikelen/zenit/bosbrand/index.htm

De maan staat minstens ruim 500 keer zo ver weg: 384403 kilometer gemiddeld.
Ga er daarom maar van uit dat je vanaf de maan daar allemaal niets van kunt zien!

Om een idee te hebben: vanaf de aarde ziet de maan er uit als een klein bolletje ongeveer zo breed als de nagel van je pink (op een armlengte afstand).
De afmeting van de aarde is bijna vier keer zo groot als de maan. Ik schat op die manier heel ruwweg in dat je staand op de maan de aarde met de breedte van twee vingers zou kunnen bedekken. Dat geeft een idee; de aarde is wel groter dan de maan, maar nu ook weer niet zó groot.