Is er een computersimulatie (mogelijk) van een platte planeten/sterrenschijf?

Vele zo niet alle planeten/zonnestelsels zijn een platte schijf. Hoewel daar al een paar vragen over gesteld en beantwoord zijn, al dan niet overtuigend, vraag ik me af hoe een computersimulatie van een nevel/gaswolk zich zou gedragen? Noodzakelijkerwijs tot een platte schijf?
Is dan bijv. uit te rekenen hoe lang het duurt voordat er zo'n schijf ontstaat?

En als je dat programma zou laten doordraaien komen dan uiteindelijk alle planeten weer bij elkaar?

Of is dat gewoon wegens een teveel aan variabelen niet te simuleren? ?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is zeker mogelik om zo'n programma te maken. Maar het zou nog wel eens niet mee kunnen vallen om er een te vinden.
Een draaibare sterrenkaart (planisfeer) werkt met een vlakke kaaart waaroverheen een draaibare uitsnede wordt gelegd die de horizon voorstelt. Die vlakke kaart is een polaire projectie van de hemelbol en zoals bekend kan een bol nooit met behoud van alle verhoudingen op een vlak worden afgebeeld. Dit wordt opgelost door de horizon een heel specifieke wiskundige vorm te geven.
Dit alles zou ook in een programma berekend kunnen worden maar het punt is dat dit niet nodig is omdat de computer een veel beter alternatief heeft. Je kunt namelijk de vormen en verhoudingen van de sterrenhemel op het beeldscherm real time laten veranderen, al naar gelang de gebruiker een plaats, tijd en kijkrichting instelt. De kunstgreep met de vreemd gevormde horizon is dan helemaal niet nodig.
Ik neem aan dat er wel ergens programma's te vinden zijn die die horizon op een polaire projectiekaart voor je uitrekenen. Al is het alleen maar om daarmee een kartonnen planisfeer te kunnen maken!
WimNobel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel simulaties over van alles en nog wat in astronomie. Van de oerknal tot vorming van planeten. Dus ja het is mogelijk.