Hoe kan een raket in de ruimte stuwkracht hebben?

In de ruimte is toch niets om je tegen af te zetten?
Op aarde is er lucht waar je je tegen af kan zetten,
in de ruimte is dat niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Een propellor zou in de ruimte niet werken, precies om de reden die je geeft. Stuwkracht is een van de weinige manieren om vaart mee te maken die juist wel werken in de ruimte.

Grof gezegd zet de raket zichzelf af op z'n eigen uitstuwsel.

Het hard achteruit uit blazen van materie geeft de raket voorwaardse kracht.

Stel je voor dat jij en ik worstelend door de ruimte vliegen. Als jij mij van je af zou duwen, zet je tegelijkertijd jezelf af in de andere richting. Dat doet een raket met zijn brandstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort maar duidelijk

Andere antwoorden (5)

De raket zet zich af tegen zijn uitlaatgassen. Door de enorme versnelling die daaraan wordt gegeven, gaat de raket naar voren. Niets meer en niets minder.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) Valt me op dat anderen in hele lappen tekst proberen uit te leggen wat jij in 2 zinnetjes zegt. +1
De raket zelf is een grote tank van een brandstof met zuurstof, in de spaceshuttle wordt waterstof gebruikt. In een verbrandingskamer worden deze 2 samen gebracht en ontstoken.
De verbranding die ontstaat zorgt ervoor dat er deeltjes (in de vorm van een gas onder hoge druk) in alle richtingen weg geslingerd worden, in alle richtingen evenveel. Ze oefenen een kracht uit op de rand van de verbrandingskamer. Zou deze kamer een bol zijn en helemaal afgesloten dan zou de kracht die omhoog gaat opgeheven worden door de kracht naar beneden. Nu echter de onderkant (achterkant) open is wordt de kracht naar boven (voren) niet meer opgeheven en is er dus een resulterende kracht omhoog (voorwaarts) die zorgt voor de voortstuwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een elementaire natuurwet: Actie is (min) reactie...

De raket stoot gas naar achter (of fotonen in de toekomst) en daardoor is er een voortstuwende reactie, snelheidsvermeerdering oftewel acceleratie oftewel versnelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het op twee manieren zien. Beide manieren komen natuurlijk op hetzelfde neer - hooguit vind je de ene manier makkelijker te bevatten dan de andere manier.

De ene manier:

De wet van behoud van impuls. Impuls is hier "hoeveelheid beweging". Zeg maar: een pak suiker van 1 kg dat met 10 km/u beweegt, heeft een even grote hoeveelheid beweging als een postpakket van 10 pakken suiker, dat dus 10 kg weegt, en dat met 1 km/u beweegt. Of evenveel als een klein pakje chocomel van 100 g (0,1 kg) dat met 100 km/u beweegt.

De totale hoeveelheid impuls blijft altijd gelijk. Dus als jij stilstaat en dan een hoeveelheid (verbrandings)gas heel hard de ene kant op spuit, ga je zelf de andere kant op.

Als de raket 1000 kg weegt en 1 kg verbrandingsgas met 10000 km/u naar links spuit, gaat de raket met 10 km/u naar rechts. Want eerst was de totale hoeveelheid beweging nul, dus moet daarna de totale hoeveelheid beweging ook nul zijn. 1 kg met 10000 km/u naar links, en 1000 kg met 10 km/u naar rechts, heft elkaar precies op - vandaar.

De andere manier:

In de uitlaat van de raket wordt een heel hoge druk opgewekt. Als de raket omhoog gericht is, gaat die druk alle kanten op - behalve één.

De druk werkt op de linkerkant van de motoruitlaat, maar ook op de rechterkant. De raket wordt dus even hard naar links gedrukt als naar rechts. Netto resultaat: er gebeurt niets.

Hetzelfde met de voorkant en de achterkant van de motoruitlaat: ook daar werkt die druk op, met als netto resultaat: helemaal niets.

Maar dan: de bovenkant en de onderkant. Op de bovenkant werkt die enorme druk. Maar op de onderkant werkt geen druk, want de onderkant is open. Er werkt dus wél druk omhoog, maar géén druk omlaag. Gevolg: de raket wordt omhoog geduwd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Zelf proberen? Neem een tuinslang, houd die losjes in de hand, en zorg dat de tuinslang wijd open staat. Vraag iemand anders de slang ergens halverwege dubbel te vouwen, zodat er geen water doorheen komt, en de kraan open te zetten. Dan moet die ander de "vouw" uit de tuinslang halen. Opeens komt er dan water uit. Je zult merken dat de tuinslang een "terugslag" heeft. Ziedaar je raket. Andere manier om te proberen? Ga op een skateboard/bureaustoel/karretje zitten. In een winkelwagentje kan ook. Zorg dat het ding waar je op/in zit, heel makkelijk (soepel) kan bewegen. Neem iets zwaars in je handen. Iets dat lekker zwaar is, maar dat je wel goed kunt hanteren. Een steen, of twee volle anderhalfliterflessen die aan elkaar getapet zijn. Gooi dat voorwerp zo hard mogelijk ergens heen. Je zult zien dat jij (plus karretje) in de andere richting gaat bewegen. Hier is de wet van impulsbehoud in aktie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima uitleg! +1.
Denk simpel. Als jij een steen weg duwt, wordt jij in de tegenover gestelde richting geduwd. Schiet je met een geweer een kogel weg. Dan schiet het geweer in de tegenovergestelde richting. Of er nou licht is of niet. Bijde keren heb je "terug slag" als een raket gigantisch veel hete gassen weg schiet. Gaat hij zelf in de tegenover gestelde richting. Ook een soort van terug slag. En dat werkt ook zonder lucht. Vandaar dat de raket in de ruimte werkt.
Met licht bedoel ik lucht
Toegevoegd op 28 februari 2018 12:26: tekst