wat gebeurt er met de snelheid van een voorwerp dat door de dampkring terug keert naar de aarde? Versnelt het? Of vertraagt het door luchtweerstand?

Als een voorwerp met een constante snelheid door de ruimte gaat en daarna de dampkring passeert, versneld het voorwerp dan door zwaartekracht? of vertraagd het door luchtweerstand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wat het voorwerp doet, hangt af van de beginsnelheid.

In principe versnelt elk vallend voorwerp door de zwaartekracht. Maar door de luchtweerstand wordt het afgeremd. Bij een bepaalde snelheid zijn beide krachten (versnelling en afremming) in evenwicht, en blijft de snelheid dus constant.

Hoe hoog die snelheid is, hangt af van de vorm van het voorwerp, en van de hoogte boven het aardoppervlak. Hoe hoger je nog bent, hoe ijler de lucht, dus hoe minder de afremmingsweerstand, dus hoe hoger de evenwichtssnelheid.

Verder hangt de evenwichtssnelheid ervan af of het voorwerp door de hitte verdampt. Hoe harder het voorwerp verdampt, hoe meer het door zijn eigen verdampingsgassen wordt afgeremd.

Maar goed, op een gegeven moment is het vallende voorwerp op een bepaalde hoogte. Als het voorwerp heel langzaam valt, zal het versnellen. De zwaartekracht zal dan sterker zijn dan de afremmende kracht van de luchtwrijving.

Als het voorwerp een grote beginsnelheid had, zoals de meeste meteorieten, zal het juist afremmen. De luchtwrijving is dan groter dan de zwaartekracht.

Je kunt dus zeggen dat elk voorwerp "probeert" de evenwichtssnelheid te bereiken. Is de snelheid lager dan de evenwichtssnelheid, dan zal het voorwerp versnellen (door de zwaartekracht). Is de snelheid lager dan de evenwichtssnelheid, dan zal het voorwerp afremmen (door de luchtwrijvingskracht).

Toegevoegd na 13 minuten:

Correctie van de laatste zin. Die had moeten zijn (het woord in hoofdletters is het gecorrigeerde woord):

Is de snelheid HOGER dan de evenwichtssnelheid, dan zal het voorwerp afremmen (door de luchtwrijvingskracht).
Cryofiel
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Petje af dat je dit in zo een korte tijd weet te schrijven. +1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi duidelijk uitgelegd.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wrijvingskracht hangt zelf ook weer af van de snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat blijkt uit de tekst al wnip. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!