Straling van de oerknal komt overal vandaan in plaats van uit één punt?

13 tot 14 miljard jaar geleden ontstond het universum vanuit één punt. De straling van die knal wordt nu gemeten vanuit alle windrichtingen, als een soort grote omvattende bol om het waarneembare universum heen. Als het universum op één punt begon, waarom komt dan die straling juist van de buitenkant van het universum? Makkelijker gesteld: de Hubble telescoop ziet terug in de tijd de eerste sterrenstelsels ontstaan aan de rand van het waarneembare universum, waarom niet in het midden van het universum waar deze evenementen werkelijk plaatsvonden? De objecten moeten immers daar hun licht en (=) straling uitgezonden hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Uit de bewoording van je vraag meen ik op te maken dat je uitgaat van een punt *binnen* het universum; in dat punt vond de Oerknal plaats. Alsof je van buitenaf naar die Oerknal had kunnen kijken.

Zo was het echter niet. Dat punt WAS het universum. Daarbuiten was niets. Sterker nog, er bestond geen "daarbuiten".

Het universum ontstond met de Oerknal. Het was toen erg compact en erg heet. Het bestond uit een mengsel van deeltjes en straling, een soort ondoorzichtige, lichtgevende, gloeiendhete, dichte mist.

Het universum dijde uit, waarmee de temperatuur daalde.

Op een gegeven moment was de temperatuur zover gedaald dat atomen konden ontstaan. Daarmee kon de straling zich blijven voortplanten - het universum werd doorzichtig.

De straling plant zich nog steeds voort. Echter, wij zitten IN dat universum; vandaar dat de straling uit alle richtingen komt.

Bedenk je dat er GEEN middelpunt is vanwaaruit het heelal uitdijt. Voor alle duidelijkheid: het is niet zo dat er een middelpunt is maar dat wij het niet kunnen aanwijzen; nee, er IS geen middelpunt. ALLE punten van het heelal zijn gelijkwaardig.

Zie de Bron hieronder voor wat achtergrondinformatie over de achtergrondstraling.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De enige verklaring is dat licht dus niet ad infinitum in een rechte lijn gaat... Licht zal rond het universum gaan afdraaien. Licht heeft een zeer kleine massa en het universum heeft een centrum van zwaartekracht. Licht wordt afgebogen door het universum-zwaartekrachtcentrum, die bol is nog eens veel en veel groter dan daar waar massa zich kan begeven. Dus net als je op aarde niet in een rechte lijn kunt bewegen is de ruimte gekromd en loopt een lichtstraal NIET recht. Vandaar dat de achtergrondstraling van het begin van het universum overal vandaan kan komen.