Waarom zegt iedereen dat de aarde rond is?

De aarde is niet rond de aarde is elipsvormig, door de middelpunt vliedende kracht (door de draaing van de aarde om zijn as) is die dus breedte as groter dan de lengte as.

Maar waarom zegt iedereen dat ie rond is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik de vraag in de eerste instantie las (dus zonder de extra uitleg), dacht ik dat je er vanuit ging dat de aarde plat is! :)

Het beste antwoord

Om het makkelijk voor iedereen te houden..

Zo snapt iedereen het. Want hoe leg je aan een jong kind uit dat de aarde 'niet echt' rond is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je zo gaat praten is niets in de natuur rond... Hij is prima rond hoor, met een afwijking van die paar kilometer... Dat kun jij niet zien als je in de spaceshuttle zit...

Maar als je rond definieert als EXACT, dan is niets rond in het universum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan is ook niet rond als je het zo gaat bekijken, die draait namelijk ook om zijn as.

Het verschil is gewoon miniem in verhouding met de grootte van die objecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vorm vanuit de ruimte gezien lijkt voor ons het meeste op rond. Of het wiskundig/natuurkundig niet helemaal klopt maakt niet uit.

Zo is een voetbal ook niet rond, maar we zeggen het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het maar met onze nationale gehaktbal. Die bal is nooit rond....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het niet klinkt als je zegt; 'De aarde is ellipsvormig' of 'de aarde is peervormig'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vorm van de aarde is een ellipsoïde. Een cirkel is rond. Een bal is bolvormig en niet rond.