Niemand weet wanneer de volgende meteoriet (of komeet, of asteroïde) zal komen.

We kennen slechts een paar van die dingen. Daarvan is de baan slechts bij benadering bekend. En al kennen we de baan, we kennen niet alle verstoringen. Vooral omdat het over lange tijdschalen gaat (Apophis zal bijvoorbeeld pas over enkele decennia in de buurt komen), kan een kleine verstoring die nu optreedt, de baan wezenlijk veranderen. Genoeg om "in de buurt" te veranderen in "voltreffer", of andersom.

Veel van die bedreigers kennen we nog helemaal niet.

Als de planeet al wordt getroffen, hangt de schade helemaal af van de grootte en samenstelling van de meteoriet, en van de plaats van inslag. Een grote zal meer schade veroorzaken dan een kleine. Een rotsachtige zal meer schade veroorzaken dan een waterige - een waterige explodeert veel hoger in de atmosfeer, zoals bijvoorbeeld die bij Toengoeska in de zomer van 1908. Een Toengoeska-achtige explosie boven de oceaan veroorzaakt nauwelijks schade, terwijl diezelfde explosie een stad als Amsterdam volledig zou verwoesten.

Gemiddeld kun je zeggen dat hoe grote de meteoriet, hoe zeldzamer ze zijn. Micrometeorieten treffen de aarde dagelijks, vele malen per minuut. Toengoeska-achtige projectielen vallen gemiddeld eens per 100 tot 150 jaar. Dinosauriërdodende projectielen vallen slechts eens per tientallen miljoenen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nog niet alle asteroïden die een bedreiging voor de Aarde vormen zijn ontdekt. Het internationale zoekprogramma Spaceguard hoopt in 2020 zo'n 90 procent van alle asteroïden groter dan een kilometer te hebben gevonden.
De enige asteroïde die een kans maakt van 1 op 300 om met de Aarde te botsen is 1950DA. Dat is echter pas in het jaar 2880.

Een actuele lijst van asteroïden, die een mogelijke bedreiging kunnen vormen is te vinden op de bijgevoegde website.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20 september 2058.
Maar ik kan er enkele jaren/eeuwen naastzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe laat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, er is net een meteoriet op mijn glazen bol gevallen. Het exacte tijdstip kan ik hierdoor niet meer bepalen.
Volgens mij in 2029 een near miss met een geval dat "Apophis" heet.
en in 2036 komt ie weer langs... maar het schijnt toch dat hij niet gaat inslaan... Kans van één op de 45.000 zei NASA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De heren/dames die dat soort ondingen in de gaten houden, weten dat ook niet precies. Maar ik verwacht niet dat het morgen al zal gebeuren. Eens zal dat wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschillende organisaties houden zich hiermee bezig, waaronder NASA.

De kans op een inslag is vaak enkele maanden en soms zelfs al jaren van tevoren bekend. Dankzij de nieuwe technieken is er dus genoeg tijd om te reageren op voorspellingen, maar de kans op een inslag blijft erg klein.

De laatste dateert van 65 Miljoen jaar geleden, wanneer het in de toekomst zal gebeuren is (nog) niet bekend. Waarschijnlijk zal dat nog een hele tijd duren, aangezien er gemiddeld maar eens in de 500.000 jaar een meteoriet op de aarde botst met een diameter van meer dan 1500 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die komt er niet