De aarde is altijd in de ban van de zon geweest, ze is daar zelfs gevormd.
De aarde begon waarschijnlijk als een stevig e brok materiaal die voldoende zwaartekracht ontwikkelde om ander gruis en gassen aan te trekken en zo struinde de aarde voldoende materiaal bij elkaar om aarde te worden.
Daar zaten echter zoveel zware radioactieve materialen bij
dat deze in de kern van de aarde splijting warmte ging ontwikkelen welke de omliggende ijzermantel deed smelten en de rotatie van de aarde zorgde er voor dat de aarde een magnetisch veld kreeg.

Vroeg in zijn bestaan knalde een planeet formaat mars op de aarde en sloeg materiaal uit de aarde waaruit de maan ontstaan is.

de aarde en haar satelliet planeet (de maan is te groot om maan genoemd te worden, het is eigenlijk met de aarde een dubbelplaneet) draaien dus om elkaar heen en samen in een baan om de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De aarde is ontstaan in een baan om de zon. De meest waarschijnlijke theorie is dat het zonnestelsel is ontstaan uit een zich verdichtende gaswolk, waarin dus zowel de planeten als de zon ontstaan zijn. In onderstaande links vind je meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaand klopt, echter ten aanvulling het heeft ook te maken met snelheid en aantrekkingskracht, zou de aarde langzamer om de zon draaien dan zou die langzaam naar de zon toe vallen, en omgekeerd, denk maar aan een satelliet die om de aarde draait dat is het zelfde principe.