Kunnen we, volgens de huidige theorieën, een planeet bereiken die een groot aantal lichtjaren van ons verwijderd is?

Dit keer de vraag zonder een 'voorspellend karakter'.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. En, gelukkig, door tijd-dilatatie (http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=96438), duurt de reis bij snelheden dicht tegen de lichtsnelheid aan, voor de _reiziger zelf_ minder lang dan ‘t aantal jaren wat aangegeven wordt door de afstand gemeten in lichtjaren!
Nu is ‘t grote probleem: ‘t versnellen en weer afremmen.
Voor de reiziger zelf kan een reis van 100 lichtjaren dus bijv. in 30 jaar worden overbrugd, als je maar dicht genoeg bij de snelheid van ‘t licht komt met je geavanceerde ruimteschip. De lichtsnelheid zélf halen kan niet, maar hoeft dus gelukkig ook niet om tóch interstellair te kunnen reizen.

Even in ‘t Engels, neem me niet kwalijk:
"While luxons (massless particles such as photons) would take approximately 2.54 million years to traverse the 2.54 million light-year wide gulf of space between Earth and Andromeda, it would take an arbitrarily short amount of time for a traveler at relativistic speed (due to the effects of time dilation; the time experienced by the traveler depends both on velocity, being anything less than the speed of light, and distance traveled (length contraction)."
http://en.wikipedia.org/wiki/Intergalactic_travel

Lang leve Einstein. Oh nee, dat lukt niet meer…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zo'n photon is het ook alsof er helemaal geen tijd is verstreken - misschien nog een leuke toevoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je bij een foton zelfs wel spreken van tijd? En dat fotonen in de 4e dimensie zitten, en alles wat langzamer gaat in de 3e dimensie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal een beetje afhangen van je definities. De uitleg die ik het meest overtuigend en logisch vindt om dit verschijnsel te verklaren, is dat alles met een constante snelheid c door de ruimte-tijd reist, en de snelheid die niet gebruikt wordt om door de ruimte te reizen, gebruikt wordt om door de tijd te reizen. Omdat photonen met snelheid c door de ruimte reizen, worden ze dus niet ouder. Zou je sneller gaan dan c, dan betekent dit een negatieve snelheid in de tijd - en dus terug.

Andere antwoorden (5)

Volgens theorieën wel, maar volgens praktijk niet...

Wellicht in de toekomst, maar nu niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heej... Da's een ander antwoord dan daarnet... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vergeet altijd wat ik gezegd heb en het verandert steeds... LOL...
Een lichtjaar is de afstand die licht in een jaar af kan leggen. Weet je wel hoeveel dat is?
Met de huidige kennis en technieken kunnen we nog niet naar planeten die een aantal lichtjaren weg liggen. En ook in de toekomst lijkt me dat sterk.
Zolang we nog niet kunnen teleporteren of met de snelheid van het licht kunnen reizen, lijkt het me onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen op andere planeten komen binnen dit zonnestelsel, en we hebben sondes die op weg zijn ons zonnestelsel te verlaten. Er is geen enkel bekend verschijnsel dat ons weerhoudt andere planeten te bereiken, er is geen enkele natuurwet bekend die dit onmogelijk maakt - het is alleen een kwestie van de tijd draaglijk maken, iets wat afhankelijk is van de snelheden die we kunnen genereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord
Theoretisch natuurlijk wel. Het betekent dat je vele jaren, zelfs eeuwen onderweg zou zijn. Het probleem is natuurlijk hoe je in die tijd aan voedsel komt hoe je je (in geval van eeuwen) voortplant en wat de gewichtsloosheid met het nageslacht doet.
Ik denk dat er nog veel onderzoek nodig is. In de tussentijd bouwen we ruimte stations en misschien stations (of steden) op de maan en later nog op andere planeten om de grotere afstanden in stukken te kunnen hakken, zodat ze wel te overbruggen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk om 'generatie-schepen' te bouwen waarop generaties mensen kunnen leven, met grotendeels gesloten ecosystemen, onderweg naar een ver gelegen bestemming. Het risico om na een aantal jaren ingehaald te worden door modernere achterblijvers is wel erg groot, en een bron van 'leedvermaak' voor hele generaties sci-fi schrijvers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad een hoop mensen die zeggen dat je lokaal moet blijven totdat je de scht hoge snelheden hebt ontwikkeld, omdat je anders tegen dit probleem aanloopt. Generatieschepen lijken me meer iets voor permanente ruimtekolonisatie - als in, in de ruimte zelf - dan iets om ergens naar toe te reizen. Je kunt altijd nog stoppen op andere locaties voor eventuele handel, of waar bewoners kunnen kiezen af- of op te stappen, maar om lange afstanden af te leggen voor ontdekking of planeetbevolking zijn ze inderdaad niet de ideale oplossing.