Als je door een zwart gat word opgeslokt,kun je er daarna weer uit?

Je ziet ze niet want ze zuigen ook het licht op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan, maar niet op een manier dat je er zelf wat aan hebt.

Dit gebeurt door een verschijnsel dat "Bekenstein-Hawking radiation". Door kwantummechanische processen zullen met verloop van tijd langzaamaan individuele deeltjes zich verwijderen van het zwarte gat. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het spontane ontstaan van een deeltjespaar (materie-antimaterie) in de buurt van de event-horizon, waarbij er een van de set in het zwarte gat valt en de ander ontsnapt.

Hoe kleiner het zwarte gat, hoe sneller dit proces verloopt. Dit is een van de redenen waarom het (mogelijkerwijs) creëren van zwarte gaten in de LHC niet problematisch zou zijn - deze zijn zo klein dat ze bijna direct weer zouden "verdampen".

Maar zoals gezegd, je ult hier zelf geen voordeel uit halen.

Toegevoegd op 06-06-2009 09:38:31
Freck.

"...een verschijnsel dat "Bekenstein-Hawking radiation" HEET."

en: "...je Zult hier zelf..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed geantwoord! Tja, wat nu - mijn antwoord op de vraag was "nee", jouw antwoord is "ja" - hoe kan dat? Het ligt aan de interpretatie van "je" in "kun *je* er daarna weer uit". "Je" als persoon of als herkenbare materie: nee, dat kan niet. "Je" in de zin van "een hoeveelheid massa die gelijk staat aan jouw aantal kilogrammen": ja, dat kan, en dat zal uiteindelijk ook gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was al verbaasd dat je hier zelf niet over begonnen was.
Misschien geeft het verschil in antwoorden in een geval als dit ook wel een verschil in emotionele hechting aan "jezelf" aan.

Andere antwoorden (6)

Nee, want de zwaartekracht in het zwarte gat is te sterk.
14 jaar geleden
Nee, je kunt er niet meer uit. De ontsnappingssnelheid is hoger dan de lichtsnelheid. En niets kan sneller dan het licht bewegen.

Overigens zie je een zwart gat wel degelijk, maar dan indirect. Alles wat normaal gesproken precies achter een zwart gat zit, wordt onzichtbaar. Alles wat ongeveer achter een zwart gat zit, zie je vervormd. En een zwart gat vangt altijd wel wat materie in. Die materie verzamelt zich in de zogenoemde accretieschijf. Die straalt zeer fel licht uit, in alle golflengten, dus inclusief röntgenstraling. Verder zendt een zwart gat twee zogenoemde beams uit, die dwars op de accretieschijf staan. Die beams bestaan uit zeer snel bewegende deeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je kunt er niet uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,De Zwarte Gat Sleept je mee.Je kan er niet tussen uit want hij is te sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontsnappen aan een zwart gat lijkt mij onmogelijk omdat je sneller moet gaan dan de snelheid van het licht. Het licht zelf kan ook niet ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, jij overleeft de opslurping al niet... Laat staan dat er nog wat te ontsnappen valt daarna...