Als een ster allang uitgedoofd kan zijn als het licht ervan ons bereikt, is m.i. de logische conclusie dat licht kan bestaan zonder bron. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

neen, denkfout! Wij op aarde zien die bron niet meer, maar alleen het door de bron uitgestraalde licht. Echter dat licht komt wel van die bron, maar is nog steeds onderweg!!! Als een auto de hoek omgaat, zie je nog wel even waar het licht kwam, terwijl de auto al weg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niks denkfout. De vraagsteller stelt dat licht kan bestaan zonder bron. In het voorbeeld is de bron verdwenen maar het licht reist nog door het universum. Licht kan niet onstaan zonder bron, maar het kan wel blijven bestaan als de bron weg is. Betere vergelijking: je spuit een waterstraal uit je tuinslang en draait de kraan dicht (of rolt heel snel de slang op): de waterstraal blijft gewoon bestaan (niet zo heel lang, en er komt geen water meer bij)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd. Zij/hij heeft het over "bestaan van licht zonder bron." jou bijdrage is een antwoord op het "ontstaan van een licht bron."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Point taken!
Nee. Want het licht heeft een bron gehad waar het vandaan kwam. Dat de bron gedoofd is maakt niet dst het licht zonder bron ontstaan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller zegt iet dat licht ontstaat zonder bron, maar dat het bestaat zonder bron. Dat laatste klopt wel.
Licht is een vorm van electromagnetische straling en bestaat uit fotonen. Fotonen ontstaan altijd uit een proces, waar de kernfusie in sterren er een van is. Er is daarom altijd een bron van het licht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een foton blijft bestaan tot er een interactie is waardoor het verdwijnt (bv een botsing met een atoom waarbij een electron in een hogere energietoestand komt). Feitelijk is je conclusie in de vraag niet verkeerd. Het foton kan nog heel lang bestaan als de bron ervan verdwenen is. Zoiets als een oldtimer auto die nog steeds rijdt terwijl merk en fabrikant allang niet meer bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. De eigenlijke bron van dat licht is dan verdwenen tegen de tijd dat het bij onze ogen aankomt. Dat is helemaal niet moeilijk te begrijpen. Stel dat een tank meteen na het afvuren van een kogel wordt vernietigd, dan reist de kogel door terwijl zijn bron er niet meer is.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verwoord :)
Dit is hetzelfde als de vraag: kunnen wij bestaan zonder ouders.... Ja dus.
Ooit hebben je ouders jou gekregen maar daarna zijn ze niet nodig om jouw bestaan zeker te stellen.
11 jaar geleden
Licht kan nooit bestaan zonder dat er ooit een bron geweest die ze uitzond. Klaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet wat de vraagsteller vraagt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk Widar. De vraag was of zijn conclusie klopte. Mijn antwoord was inderdaad te kort door de bocht met te antwoorden op alleen de laatste regel "of licht kan bestaan zonder bron". Een bron moet er altijd zijn geweest was mijn antwoord. Het licht van een uitgedoofde supernova is zo intens groot dat niet alle fotonen in hun reis naar ons door gasdeeltjes kunnen worden geabsorbeerd. Het is geen zaklamp.
Deze rest-fotonen hebben het inderdaad nog overleefd terwijl de bron allang uitgeschakeld was. Je hebt hier een punt wat ik niet geven kan.
Bedankt voor de correctie.