Relatie van de maan tussen de planeten

Wat zou er gebeuren als de planeten, dus ook de aarde, geen maan hadden? Zou de aarde dan uit koers raken van zijn baan? En sommige planeten hebben helemaal geen maan. Hoe komt dat?

Ik heb deze antwoorden nodig voor een presentatie over ruimte.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Misschien heb je wat aan de onderstaande link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze maan heeft een nogal bijzondere ontstaansgeschiedenis, hij is ontstaan bij een enorme botsing tussen de proto-aarde en een ander hemellichaam. Zie de link (wikipedia).

Veel andere manen zijn kleinere objecten die zijn ingevangen door de zwaartekracht van grotere planeten. Zo heeft Mars bijvoorbeeld 2 kleine maantjes, Phobos en Deimos. Die zijn niet ontstaan tijdens botsingen.

Het voorkomen van manen in het zonnestelsel is zo algemeen, dat je kunt stellen dat het hebben van manen voor een planeet vrij standaard is, en het niet hebben van manen, bijzonder.

Als de planeten geen manen zouden hebben, zou dat voor het zonnestelsel als geheel niet zo veel uitmaken, maar voor b.v. de Aarde zou het een groot verschil maken als we geen maan hadden. Er zouden geen getijden zijn, de schollentektoniek zou waarschijnlijk anders verlopen, het innerlijk van de aarde zou waarschijnlijk verder afgekoeld zijn en er zijn zelfs theorieen die beweren dat het leven nooit aan land zou zijn gekropen, omdat dat hoogst waarschijnlijk in gebieden met eb en vloed is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het ontstaan van manen en onze Maan , bestaan hel wat theorieën...maar over geen enkele maan heeft men zekerheid.
Er is een theorie die beweert dat onze Maan ontstaan is door het botsen van de Aarde met Theïa (een hypothetische planeet) . Het puin dat daardoor in de ruimte kwam heeft zich verzameld tot onze Maan;
Mooi verhaal....maar niemand weet of het klopt.
Er zijn veel theorieën over botsingen : Mercurius ,Uranus ? Neptunus en sommigen beweren zelfs Venus )
Van de maantjes van Mars wordt wel eens gezegd dat het planetoïden zijn ,die rond Mars gekomen zijn...maar weeral speculatie.
Dezelfde verhalen bestaan over Jupiter en Saturnus manen : maar wat blijkt : dat de samenstelling van die manen heel veel verschillen.
Er minstens twee planeten (en dwergen) waar de relatie tot de manen bijzonder is. Dat is zo met Aarde-Maan en Pluto-Sharon : de verhouding is zo dat velen spreken over dubbel planeten.
De meeste manen zullen niet uit koers geraken...ook onze Maan niet (hoewel ze zich steeds een beetje van ) ons verwijderd . Volgens de Theïa -theorie heeft de Maan ooit op 20.000 km van de Aarde gestaan.
Bij Pluto en Sharon is het zo dat ze op minder dan 20.000km van elkaar staan ...en beiden steeds naar elkaar gericht.
Ook sommige manen en maantjes van Saturnus en Jupiter lijken een uitwisseling(gas) met de moederplaneten te hebben (recentelijk ontdekt)
Phobos het maantje dat dichtst bij Mars staat (op ongeveer 6000 km) , zou over 50 miljoen jaar op Mars kunnen storten of uiteenvallen in een ring.

Toegevoegd na 1 minuut:
Duidelijkste foto ooit van Pluto en Sharon gemaakt (Hubble)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zou eigenlijk niks gebeuren, behalve dan dat er op aarde bijvoorbeeld geen eb en vloed en maanden meer zouden zijn. Heel veel verschil zou het verder niet maken. Manen zijn gewoon satellieten die om planeten zweven.
Je kan het (ik bedoel het niet bot, een gewoon voorbeeld hoor!!!) vergelijken met een huisdier. Als je geen hond had, zou je nog gewoon doen wat je met hond ook zou doen, behalve dan je hond uitlaten. (je = men)
Het is een vreemd voorbeeld... sorry.
De planeten behouden hun baan. Er gebeurt niks (behalve dan op aarde).