Zover we hebben kunnen zien, is het uitzicht in het universum van elk punt gelijk. Wij zien alles (bij benadering) steeds sneller van ons af gaan, maar datzelfde geldt voor iemand die in een veraf gelegen sterrenstelsel staat.

Er is dan ook niet één locatie in het universum aan te wijzen als het midden. Wij bevinden ons op de rand van het zichtbare gedeelte voor iemand die zich op de rand van het voor ons zichtbare gedeelte bevind.

Tevens is het zo dat het het universum zelf is dat uitbreidt. De ruimte groeit. Alles wat er in zit wordt slechts meegenomen. Doordat het de ruimte zelf is die groter wordt, is dit ook niet gebonden aan de lichtsnelheid; de lichtsnelheid is de maximum snelheid voor reizen dóór de ruimte, maar de groei ván de ruimte is hier niet aan gebonden. Welke kant we ook opkijken, in de verstgelegen stelsels zien we dat de uitbreiding harder gaat dan de snelheid van het licht. Alle kanten op zien we ook objecten die die vele miljarden lichtjaren van ons af liggen. Er is tot op heden niet een richting gevonden waarin aantoonbaar minder ligt. Als er dus al een rand is, dan hebben we tot op heden nog niet kunnen bepalen waar deze zichtbaar is.

Maar goed, de aarde is ook niet oneindig groot, maar er is geen enkele stad die zich dichter bij de rand bevindt dan een andere stad. De vraag is dus of deze vraag überhaupt wel enige betekenis heeft. Het is mogelijk dat het universum zelf ook geen rand heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goede uitleg, +. Toch een vraagje. Je zegt dat we "zien" dat er sterrenstelsels zijn die zich met meer dan de lichtsnelheid van ons verwijderen. Hoe zien we dat dan?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat je dit bedoelt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Large-scale_structure_of_the_universe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hardstikke goed en duidelijk uitgelegd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo; Zien is misschien niet geheel het correcte woord. Waarnemen zou strikt genomen beter zijn. Voor een uitleg over hoe dit waargenomen wordt, wil ik jou (en eventuele andere lezers) graag doorverwijzen naar dit antwoord op een eerdere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/bepaalt-sterrenkunde-snelheden-bijvoorbeeld-sterrenstelsels.68916
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat antwoord ken ik natuurlijk.  ;-) Maar dat geeft aan hoe je snelheden meet. Niet hoe je snelheden meet van iets dat zich van ons af beweegt met een snelheid die groter is dan de lichtsnelheid. Dat doet me namelijk eerder denken aan de eerste tekenen van de Big Rip:
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_rip
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me hierin vergissen - het is alweer een tijd geleden dat ik als welwillende leek hiermee bezig ben geweest - maar ik dacht dat het kwam vanwege de expansie van het universum terwijl het licht erdoor aan het reizen was; dit zou het spectrum nog verder naar het rood trekken. Op het moment van vertrek (of hoe je dat ook wilt noemen) van de foton reist het object met een lagere snelheid van ons af; anders zou het ons al nooit kunnen bereiken. Door de doorgaande expansie van de ruimte tussen het object en de eindwaarnemer (dat zijn wij) verschuift het spectrum nog verder, omdat het licht al reizend in onze richting door deze uitbreiding ook nog van ons weg geduwd wordt. Als gezegd, dit is even een vage herinnering van hoe ik het gelezen heb. Ik weet even niet meer waar het was, en het kan zijn dat ik dingen door elkaar aan het halen ben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, denk ik. Het object is nu misschien niet meer waarneembaar, omdat het nu met meer dan de lichtsnelheid van ons afbeweegt. Dat wil zeggen: licht dat "nu" wordt uitgezonden, zal ons nooit meer kunnen bereiken. Wat wij echter waarnemen, is licht dat werd uitgezonden toen het object nog niet met meer dan de lichtsnelheid van ons afbewoog. De roodverschuiving is het resultaat van de roodverschuiving ten gevolge van de snelheid die het object toen (toen het licht werd uitgezonden dat wij nu waarnemen) had, EN van de roodverschuiving doordat het licht tijdens zijn reis uiteen wordt getrokken doordat de ruimte zelf uitdijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad wat ik in gedachte had, maar dan minder chaotisch geformuleerd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry hoor... ;-)

Andere antwoorden (6)

Niet meer en niet minder. Voor zover bekend heeft het heelal geen rand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan heeft 't ook geen zin te roepen wat de doorsnede is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. We weten het eenvoudigweg niet. Het blijft gissen en dan is natuurlijk de vraag wat er dan buiten het heelal is.
capthavoc
13 jaar geleden
je kan misschien beter vragen waar liggen wij t.o.v het middelpunt ? de plaat waar de big bang plaats vond
want dat weten de geleerden wel
kan ik niet zeggen dat er een gelijkvorming uitdijing is
maar ze kunnen dat blijkbaar wel berekenen
Cryofiel
13 jaar geleden
De big bang vond niet plaats "op een bepaalde plek", waarna de brokstukken "alle kanten uitvlogen". Bij de big bang ontstond het heelal. Direct na de big bang was het heelal 1 cm groot. Het was niet zo dat brokstukken vanuit die ene cm wegvlogen, het was dat bolletje van 1 cm dat groter werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel : Dan is vervolgens natuurlijk de vraag in welke ruimte dat bolletje zich bevond. Wat was er buiten het bolletje ? Zullen we het ooit kunnen bevatten ?
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor zover nu bekend, bevond dat bolletje zich nergens in. Er is namelijk niets buiten het bolletje - het woord "buiten" is in deze zin niet gedefinieerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat zou betekenen dat alles wat ons nu bekend is, alle sterren, planeten, materie, energie etc. in potentie in een bolletje van 1 cm gezeten heeft.
Dan is het toch tamelijk "druk" geweest in dat bolletje.
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep. En ook erg heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bolletje heeft toch een centrum?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat geldt alleen voor bolletjes die niet gekromd zijn in de vierde dimensie. Neem als voorbeeld een platte cirkel. Dan bedoel ik niet alleen de omtrek, maar bijvoorbeeld een bierviltje dat oneindig dun is. Dat bierviltje heeft een centrum, een rand, en een oppervlakte. Dat komt doordat het tweedimensionaal is, en niet gekromd in de derde dimensie. Ga nu het bierviltje krommen in de derde dimensie. Goed, met een bierviltje gaat dat in de praktijk wat lastig, dus laten we de overstap maken naar het resultaat: een ballon. Het oppervlak van de ballon is nog steeds tweedimensionaal, maar het is gekromd in de derde dimensie. Dit ballonoppervlak heeft geen centrum, geen omtrek, geen rand/grens, maar wel een eindige oppervlakte. Als je de ballon opblaast, zegt de tweedimensionale ballonoppervlaktebewoner: hee, mijn heelal dijt uit! Hij kan zich geen derde dimensie voorstellen, dus hij vraagt zich af waar het centrum van die uitdijing zich bevindt - met andere woorden, welke plek op het ballonoppervlak het centrum van de uitdijing is. Hij vraagt zich ook af hoe zijn heelal (het ballonoppervlak) een eindige afmeting kan hebben, en er toch geen grens is. Hij ziet de eerste vijf centimeter rondom zijn plekje op het ballonoppervlak. Hij vraagt zich af wat er daarbuiten is - wat als je 5,1 centimeter zou kunnen reizen? En als daar de grens nog niet is: wat als je 6 cm zou kunnen reizen, of 10 cm, of nog verder? Dan moet je toch ooit bij de grens van het ballonoppervlak komen? En wat is er dan achter die grens? Die bewoner van het ballonoppervlak - dat ben jij. En ik. En de aarde en de zon. Dat is het hele ons bekende universum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het heelal heeft qua ruimtelijkheid toch 3 dimensies? Al hoor je ook wel eens van die wilde (snaar)theoriën dat er bijv. 7 of 9 of 11 dimensies zouden zijn. Zou je als ballonoppervlakbewoner niet kunnen uitrekenen hoe groot (in 2 dimensies: de omtrek) dat ballonetje zou moeten zijn?
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat wij de omtrek van de ballon noemen, is voor de ballonoppervlakbewoner een lijn door de ruimte. We kunnen inderdaad de maximale lengte berekenen die een rechte lijn door zijn ruimte kan hebben. Als ons heelal op dezelfde manier gekromd is in de vierde dimensie, kunnen wij ook berekenen hoe lang de langst mogelijke rechte lijn in ons heelal is. Dat is dan geen lijn van A naar B, maar een lijn die in zichzelf is gesloten. Net als de lijn in de tweedimensionale ruimte van de ballonoppervlaktebewoner. Overigens heeft ons heelal qua ruimtelijkheid nog steeds drie dimensies, en geen vier. Dat dat driedimensionale heelal in de vierde (bij ons niet aanwezige) dimensie is gekromd, is daarmee niet in tegenspraak. Net als het voor de ballonoppervlaktebewoner geen tegenspraak is, wanneer zijn twee ruimtedimensies een kromming blijken te hebben in een voor hem onbekende derde dimensie. Zijn wereld is nog steeds volkomen tweedimensionaal. Er IS geen derde dimensie in zijn heelal. Slechts door over extreem grote afstanden van vele centimeters te kijken, kan hij zien dat de geometrische wetten van Euclides niet kloppen. Met wat voortgezette wiskunde kan hij dan uitrekenen dat er een kromming in een derde dimensie moet zijn. Voorstellen kan hij zich dit niet. Meten en berekenen wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, een voorbeeld is misschien handig. Teken in twee dimensies een driehoek, waarvan de zijden bestaan uit rechte lijnen. De som van de drie hoeken zal dan altijd 180° zijn. Teken nu diezelfde driehoek op het oppervlak van de aarde. Het ene hoekpunt ligt op de noordpool, het tweede op de evenaar op 0° OL, het tweede eveneens op de evenaar, op 90° OL. Op het tweedimensionale oppervlak van de aarde zijn de drie lijnen volkomen recht. Toch is de som van de hoeken geen 180°, maar 270°, omdat elk van de drie hoeken 90° is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn er wel oneindig veel dimensies.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, misschien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is idd niet duidelijk of het heelal een 'rand' heeft. maar volgens theorieen wel een einde. vanwege de constante temperatuur die in het heelal is. (iets boven het absolute nulpunt) als het heelal geen rand zou hebben, dan zou alle 'warmte' weggaan. of zich zodanig verspreiden dat er verschillende temperaturen zijn op verschillende plekken. btw, Cryofiel. je hebt altijd interessante antwoorden :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank... ;-) Het heelal hoeft geen einde te hebben om de constante temperatuur te verklaren. Het hoeft slechts eindig te zijn. "eindig" en "geen einde" (in de zin van: geen grens, geen rand) zijn twee heel verschillende dingen.
ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt (fles half leeg/halfvol principe)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je ook bent, hier of elders, de grens van wat je kunt zien is even ver van je weg als dat het heelal oud is.

Het universum is 13,7 miljard jaar geleden begonnen met bestaan. Dat is overal hetzelfde. Daarom kan je ook nergens vandaan verder kijken dat licht in die tijd heeft kunnen reizen: 13,7 miljard lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astronomen hebben de neiging ons melkwegstelsel en onze 'lokale groep' een super- cluster van honderden.... melkwegstelsels (waaronder de onze )een beetje centraal te zetten op mappen , met de Andromedia nevel -cluster , die nog veel groter is dan de onze als naaste buur . grenzen zijn nog onbekend , structuren en bewegingen van clusters worden stilaan wel duidelijker.
Vele cluster lijken zich te bewegen rond een 'leeg' centraal veld (zwart gat?)
Allicht zitten we niet ergens aan een rand .... maar men weet het niet omdat we ook de grenzen van het universum niet kennen.
We kennen ondertussen we de plaats van ons zonnestelsel in ons melkwegstelsel (na Andromedia , één van de grootste tot nog toe ontdekt). Ons Zonnestelsel zit op een arm van ons melkwegstelsel met een beweging naar het centrum toe (ons eigen melkwegstelsel bestaat vermoedelijk uit meer dan 200 miljard zonnestelsels)

Toegevoegd na 20 minuten:
verbetering: super-cluster van honderden.... moet zijn : minstens veertig

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens een Wiki bron zou men op dit moment al kunnen waarnemen tot ongeveer 92 miljard lichtjaren doorsnede , maar er zijn nog nergens grenzen gevonden.
bron :
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder, als je de stand van de aarde in ons melkwegstelsel bekijkt en je stelt dat stelsel voor als een balk en die zie je onder een hoek van 45 graden links van voor en naar rechts toe aflopend, dan zitten we bijna uiterst linksboven voorin.
Of we daarmee aan de rand van et heelal zitten of niet is lastig te zeggen want we kunnen niet zien waar het eind is en zonder dat weet je niet waar het midden is, hooguit zoals gezegt t.o.v. ons melkweg stelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover ik weet komt alles vanaf 1 punt. Big bang {de grootste knal zonder geluid}. Het is moeilijk te zeggen wat de omvang precies is. Overal waar je kijkt vanaf aarde zie je sterren. En als je nagaat dat er gezegd word dat er meer planeten zijn dan zand korrels op de aarde dan kun je je voorstellen dat we de omvang amper kunnen beseffen