Zou een satelliet aan een kabel kunnen vastzitten?

Ongeveer zoals je een steen aan een touwtje kunt rondslingeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Volgens mij nog niet aangezien er nog geen kabel is die sterk genoeg is om die afstand te kunnen overbruggen zonder te bezwijken aan het eigen gewicht.
Komt die kabel er wel dan gaat dat inderdaad mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De kabel zou bijzonder lang moeten zijn. Hierdoor weegt de kabel bijzonder veel en zal het de satelliet uit zijn baan trekken. Daarnaast vangt zo een kabel wind, waardoor de positie van de satelliet ook verandert.

En aangezien satellieten zoveel mogelijk een geostationaire baan moeten volgen, is een satelliet-on-a-string niet echt een goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geeft wel de mogelijkheid om een geostationaire baan op een andere hoogte te krijgen dan nu het geval is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een kabel hoeft de satelliet niet uit zijn baan te trekken. Als de satelliet verder weg zit dan geostationaire hoogte, is de neerwaartse kracht van de kabel gelijk aan de opwaartse trekkracht van de satelliet. Satellieten hoeven trouwens geen geostationaire baan te hebben. Veel communicatiesatellieten wel, maar de meeste andere satellieten niet. GPS-satellieten zitten bijvoorbeeld met opzet veel lager. Veel aardobservatiesatellieten ook. Satellieten die de polen bestuderen, zitten bij voorkeur juist niet in een geostationaire baan, omdat geostationaire banen altijd boven de evenaar liggen.
Dit is theoretisch zeker niet onmogelijk en in wezen al bedacht door Arthur C. Clarke, die ook de geostationaire baan voorzag, in de vorm van de ruimtelift, die een contragewicht in de ruimte nodig heeft, wat in feite een satelliet is.

"Ter ere van hem is de geostationaire baan ook bekend als de Clarke Orbit. Een ander denkbeeld van hem is de ruimtelift, een kabel tussen de aarde en een geostationaire baan, waarlangs een 'lift' mensen en materiaal relatief goedkoop naar de ruimte en terug kan transporteren. Er zijn steeds meer ingenieurs en onderzoekers die menen dat dit in de relatief nabije toekomst inderdaad een haalbaar concept is.'"
12 jaar geleden
Zoals al werd gezegd is dat mogelijk. De satelliet of het contragewicht zou dan in een Geostationaire baan om de aarde moeten draaien. Dat is ongeveer 35 786 km hoog.

Vervolgens is er een supersterke en lichte kabel nodig tussen de aarde en de satelliet, bijvoorbeeld van superlange moleculaire koolstofketens. (Carbon Fiber)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet helemaal. Het *zwaartepunt* van de gehele constructie (dus satelliet PLUS kabel) zou zich op geostationaire hoogte moeten bevinden. Neem je een satelliet op geostationaire hoogte en maak je daar een kabel aan vast, dan ligt het zwaartepunt van de combinatie duidelijk *onder* geostationaire hoogte. Het geheel zal daardoor neerstorten - de kabel trekt de satelliet omlaag, en er is niets dat de satelliet omhoog trekt.