Ruimtevaartuigen botsen wel degelijk regelmatig op meteorieten.

De meeste meteorieten zijn klein. Ze veroorzaken enige schade, maar meestal niet meteen fatale schade.

Satellieten die terug zijn gekeerd/gehaald naar de aarde, blijken bij inspectie veel beschadigingen te hebben. Een verfsplintertje kan al een krater van een centimeter veroorzaken, als het een snelheid van 20000 km/u heeft.

Ook de space shuttle wordt na elke vlucht geïnspecteerd en zonodig gerepareerd. Hetzelfde geldt voor het ruimtestation.

De grotere brokstukken zijn bekend. Space shuttle en ruimtestation hebben wel eens ontwijkmanoeuvres uitgevoerd om een botsing met een groter brokstuk te vermijden.

Eerder dit jaar zijn echter wel twee satellieten met elkaar in botsing gekomen.

Verder moet je je bedenken dat de ruimte vooral heel erg groot en heel erg leeg is. Die spelletjes waarbij je zigzaggend door een planetoïdenveld moet navigeren, zijn niet bepaald realistisch.

Ook de Voyagers zullen zijn getroffen door meteorietjes, en daarbij beschadigd zijn. Die schade is te gering geweest om ze kapot te krijgen. Dat was echter een beredeneerde gok. Je kunt het vergelijken met het oversteken van een snelweg waar gemiddeld tweemaal per jaar een auto voorbijkomt, op onvoorspelbare momenten. Die snelweg kun je best oversteken zonder uit te kijken. Dat is ongeveer wat de Voyagers, en andere ruimtetuigen op verre missies, doen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat doen ze wel. Maar alleen tegen de hele kleine steentjes.

Instituten op aarde houden al het rondzwervend puin rond de aarde in de gaten (andere satelieten, metorieten, puin enz.) en probeert voor zover mogelijk de voyager dit te ontwijken.

Bij bijvoorbeeld de maanlanding bleken er bij terugkomst op aarde hele kleine beschadigingen te zitten op het raam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je vraag iets ongenuanceerd is: Waarom botst een voyager in de ruimte 'nog niet' op een meteoriet.

Natuurlijk is dit omdat de meteoriet een vaste baan volgt en menselijke voertuigen zelfs in de ruimte 'bestuurbaar' zijn. De kans dat de aarde op een meteoriet botst is dus vele malen groter dan een ruimteveer of sateliet met stuurraketten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Satelliet of ruimteschip wordt wel degelijk getroffen door “ruimtepuin” echter dit “puin” is normaliter van een dermate klein formaat dat de schade minimaal is. Daarnaast heeft een door de mens gemaakt ruimtetuig de mogelijkheid doormiddel van besturing om uit te wijken indien nodig. In bepaalde gevallen wordt een satelliet overigens bewust in aanraking gebracht met “ruimtepuin”, denk hierbij bijvoorbeeld aan de Amerikaanse sonde Stardust. Doel van dit soort acties is materiaal te verzamelen van een komeet en terug te brengen naar Aarde.