Hoe gaan de stralen doorheen een Plössl oculair?

Een Plössl oculair bestaat dus uit twee achromatische lenzen. Misschien een verduideling aan de hand van een figuur of dergelijke.

bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een beschrijving en een tekening zijn te vinden op de Engelse Wiki, onder Eyepiece.
WimNobel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laatst was ik aan het kijken met een vriend naar de maan met een newton dobsontelescoop. Voor mij was de maan op het scherpst, toen mijn vriend keek was het beeld nog redelijk wazig voor hem, en was het op een ander punt scherp. Is daar dan een logische begrijpbare verklaring voor?
WimNobel
9 jaar geleden
Ja, dan is (tenminste) een van jullie brildragend en keek zonder bril. Of wat ook kan diegene heeft nog geen bril maar heeft er eigenlijk een nodig.