de extreme zwaartekracht zal alle materie tot een fractie van de oorspronkelijke groote samendrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat trekt met zijn enorme zwaartekracht alles aan wat in zijn buurt komt. Die zwaartekracht zorgt er ook voor dat alles wat erin terecht komt samengedrukt wordt. Net als jij probeert een luchtbed na gebruik op te vouwen tot een klein pakketje, zou het zwarte gat jou in een luciferdoosje proberen te stoppen. De materie die overblijft gaat deel uitmaken van het zwarte gat zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat is een object dat dusdanig zwaar is dat niets meer aan de zwaartekracht ervan kan ontsnappen, zelfs licht niet. Een zwart gat ontstaat typisch aan het einde van de levenscyclus van een zeer zware ster. Materie die in het zwaartekrachtveld van een zwart gat terechtkomt zal daar uiteindelijk in worden gezogen. Materie in een dergelijke situatie degenereert, en zal niet meer in de toestand verkeren waarin wij die nu waarnemen. Elektronen, protonen en neutronen zullen niet meer alszodanig herkenbaar zijn. Ook de wetten van ruimte en tijd zullen door de extreme gravitatiekrachten niet meer gelden zoals ze in de "normale" ruimte gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze aarde (inclusief alle mensen erop) zit theoretisch gezien waarschijlijk al in een zwart gat (nl. ons heelal). Hoe groter een zwart gat, hoe kleiner de dichtheid:
http://www.goeievraag.nl/vraag/massa-zwart-gat-lager-gemiddelde.97617

De vraag wordt dan: wat gebeurt er met alles in het heelal - aangezien alles wat in het heelal zit, in een zwart gat zit? Wat er uiteindelijk mee gebeurt, is nog niet bekend. Een big rip of een big crunch of nog iets anders waardoor er steeds materie bijkomt en 't heelal vanuit ons standpunt ongeveer gelijk blijft of nog iets anders - dat is nog niet bekend.

Als je 't over (t.o.v. het heelal) kleine zwarte gaatjes hebt, dan wordt alle materie die er in valt uiteengetrokken tot de basisdeeltjes die dan dicht tegenelkaar aan klonteren. En uiteindelijk middels Hawking-straling gaat de materie weer uit 't zwarte gat.