Waar ligt het gemeenschappelijk brandpunt tussen de maan en de aarde?

De maan draait om de aarde. Maar meestal draaien twee hemellichamen ook enigszins om elkaar.

Hoeveel ligt dat brandpunt binnen of buiten de aarde en hoe bereken je dat ongeveer?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt binnen de aarde ongeveer 1500 km onder de aardkorst. Je berekent dat net als een hefboom. Massa * arm moet hetzelfde zijn.
De aarde heeft massa 5,975 ⋅ 10^24 kg en Maan 7,343 ⋅ 10^22 kg. De straal van Aarde is 6371 km en de straal van Maan is 1738 km. De afstand Aarde-Maan is 384400 km, van middelpunt tot middelpunt. Als je de ene afstand a noemt is de andere
384400 - a. Vermenigvuldig beide met de massa dan rolt uit de vergelijking ongeveer a=4871.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus ! De vraag betreft inderdaad het massamiddelpunt Niet te verwarren met de Lagrangepunten: punten waar de zwaartekracht van bijvoorbeeld aarde en maan elkaar opheffen.
Dat ligt (in het aarde-maanstelsel) op 5/6 van de afstand richting de maan.
Thecis
8 jaar geleden
+