Als sterlicht er 100 jaar over doet om op aarde te komen is de afstand tot die ster dan automatisch 100 lichtjaar?

Misschien een voor de hand liggend antwoord.

Maar stel een ver verwijderd sterrenstelsellicht buigt gewoon heel vaak af.

Ik moet hierbij even denken aan de statistische verdeling (van Boltzman?) waarbij de kans dat een deeltje via een driehoeksvorm uiteindelijk niet recht naar beneden komt maar uiteindelijk diagonaal de minst waarschijnlijke positie verkrijgt (helemaal rechts of links).

Mijn excuses aan de echte bèta mensen voor de vergelijking, maar die kwam even in me op ter verduidelijking(hoop ik).

Kan het dan zo zijn dat als licht er 100 jaar over gedaan heeft de absolute afstand tot die ster uiteindelijk 105 lichtjaar is of zelfs het dubbele. Of is een dergelijke voorstelling van zaken geheel bezijden de werkelijkheid?

Of is spreken over absolute afstanden ic een precaire voorstelling?

Of zijn er al grote verschillen ontdekt bij sterren(stelsels)?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Licht kan inderdaad afgebogen worden. Maar licht neemt ook altijd de kortste weg. De afgebogen route is dus de kortste weg tussen de ster en de aarde.

Op die manier gezien staat jouw ster dus op 100 lichtjaar afstand van de aarde.

Om een vergelijking te maken:

Stel dat jij in Amsterdam woont, en ik in Utrecht (bij mijn geliefde Eenhoorn). De afstand Amsterdam-Utrecht is op dit moment 35 km. Jij kunt dus zeggen dat ik mij op 35 km afstand van jou bevind.

Nu bouwen we een enorme berg tussen Amsterdam en Utrecht. Zeg maar in het gebied tussen Baambrugge en Abcoude. Die berg is enorm steil, dus het grondoppervlak is maar klein. Maar hij is wel hoog: maar liefst 5 km. En de top staat precies op de lijn Amsterdam-Utrecht.

Wat is nu de afstand tussen jou en mij?

Ga je dwars door de berg heen, dan is de afstand natuurlijk nog steeds dezelfde 35 km. Maar er is geen tunnel.

Ga je nu "rechtdoor", dan moet je over de berg heen. Dus dezelfde 35 km die we al hadden, plus 5 km omhoog, en aan de andere kant 5 km omlaag. De afstand tussen jou en mij is dan ineens 45 km.

Maar de berg is niet breed. Je kunt er dus vrij makkelijk omheen. Laten we zeggen dat je dan een extra afstand moet afleggen van 3 km: vanuit Utrecht niet rechtstreeks naar Amsterdam, maar naar de rechterkant van de voet van de berg. Dan van de rechterkant van de voet van de berg naar Amsterdam. Op die manier is de afstand tussen jou en mij slechts 38 km.

Voor het afgebogen licht geldt hetzelfde. De berg is nu het sterrenstelsel dat het licht afbuigt. De route van ster naar aarde door dat sterrenstelsel heen zou 35 km zijn als het sterrenstelsel er niet zou zijn. Maar het sterrenstelsel is er wel. Dus is de route door het sterrenstelsel heen 45 km ("over de berg heen"). Daarom kiest het licht de route die het altijd kiest: de kortste. En die is: afgebogen worden door het sterrenstelsel ("om de berg heen"), ofwel: 38 km.

Dus ja, als het licht er 100 jaar over doet om ons te bereiken, staat de ster op een afstand van 100 lichtjaar. Maar dan wel gerekend via de kortst mogelijke route, dus om het sterrenstelsel heen.

Voor wat mitsen en maren: zie reactie.

Cryofiel
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ga er in mijn beschrijving van uit dat alles stilstaat. In werkelijkheid is dat niet zo. Gedurende de tijd dat het licht onderweg was, heeft de ster zich verplaatst. Dat laat ik voor de eenvoud buiten beschouwing. Ook is de ruimte zelf in de tussentijd opgerekt. Ook dat effect neem ik niet mee. Verder verandert de kortste route gedurende de tijd dat het licht onderweg is. Het tussenliggende sterrenstelsel verplaatst zich namelijk ook. Je vraagt dus eigenlijk naar de afstand tussen jou (in Amsterdam) en mij (in Utrecht). Maar Amsterdam en Utrecht zijn drijvende luchtbedden in een groot zwembad die door een aantal zwemmers in verschillende richtingen worden geduwd. Tegelijk wordt het zwembad snel groter, zodat alle luchtbedden (als er verder niets zou bewegen) toch van elkaar af zouden drijven. Tussen jouw luchtbed (Amsterdam) en mijn luchtbed (Utrecht) drijft een hoge barrière waar je omheen zult moeten zwemmen om van mijn naar jouw luchtbed te komen. Die hoge barrière wordt ook continu door een aantal zwemmers in een bepaalde richting bewogen. Als ik nu van mij (Utrecht) naar jou (Amsterdam) wil zwemmen, welke afstand moet ik dan afleggen? En als die afstand 100 meter blijkt te zijn geweest wanneer ik eindelijk bij jou aankom, mag je dan zeggen dat de afstand tussen beide lucthbedden 100 meter is? Dat is feitelijk wat je vraagt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zeer goed antwoord! Dikke plus voor Cryofiel!
Castle
8 jaar geleden
Leuk verwoord +
Thecis
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(Sterren)licht volgt de kortste en dus de meest directe route. Sterrenlicht buigt niet af maar bolt zich in alle richtingen om een obstakel, als het er al niet doorheen kan stralen. Zou het licht wel afbuigen, dan zou een nieuw obstakel noodzakelijk zijn dat het licht in de aanvankelijke richting terug moet leiden. Het licht gaat niet door een haakse afbuiging -rondtollen- het licht zou dan niet verder komen. Stel dat het wel gebeurt, wat zou dan het resultaat zijn van zo'n lichtcirculatie na verloop van tijd??
Dus licht (in ons voorbeeld) buigt af bv. drie kilometer naar links om vervolgens weer in de gewenste richting te komen? Dat behoeft dus weer een obstakel (botsing terug) om de aanvankelijke route te vervolgen. Deze omweg vat ik wel en het voegt dus kilometers toe aan de afstand. Maar licht dat omhoog afbuigt tegen een loodrechte (fantasiewant) van 5 kilometers hoog en een dikte van 0,00000000000nanometer(zeg maar een omgekeerd zwart gat dat niets toelaat maar slecht afstoot), legt wel meer kilometers af maar vordert niets in afstand tot het doel. M.a.w. de doelen liggen nog steeds op gelijke afstand. Het licht reist dus 5 km omhoog en aan de top van de 0,00000000000nanometer dikke muur daalt het licht weer in reisafstand 5 km in afnemende zin. Het licht is dus niets gevorderd en de doelgebieden liggen nog steeds even ver van elkaar verwijderd.(M.a.w. het licht heeft en gedachtensprongetje gemaakt zonder gevolg)
Overigens zal licht niet in die zin afbuigen of het moet een oneindige muur zijn. Volgens mij strooit het licht zich over elk obstakel en gaat recht toe recht aan haar weg. Bovendien staat niet één stelsel ten opzichte van elkaar of er staat wel iets tussen in. Bijvoorbeeld een zwart gat van tientallen miljoenen lichtjaren. Het licht reist even zo vrolijk verder en verder en verder. Van ster naar aarde hemelsbreed gemeten is een reis van het licht over 100 jaar dus gewoon 100 lichtjaren. Er is geen TOMTOM om de omleidingen aan te geven.
Cryofiel
8 jaar geleden
Sorry, ik begrijp hier niets van.
erotisi
8 jaar geleden
Ik begrijp je uiteenzetting Cryofiel.
Maar hoe ziet de wetenschappelijke astronomie het?
Als ik bijv. kijk bij de definitie van lichtjaar staat er: "Om precies te zijn is een lichtjaar gedefinieerd als de afstand die een foton zou afleggen in vrije ruimte, oneindig ver weg van elk zwaartekrachtsveld in het vacuüm". Als bovenstaande definitie wordt aangehouden, welke afkomstig is van wiki, lijkt het erop dat de uitkomst niet hetzelfde is. Of zie ik dat verkeerd?
Cryofiel
8 jaar geleden
Voor de astronomie maakt het sowieso niet uit. De onzekerheden in de afstanden zijn veel groter dan het verschil tussen "dwars door het sterrenstelsel" en "om het sterrenstelsel heen". Voor de theoretische natuurkunde maakt het wel uit. Maar daar gaat het om het doorrekenen van situaties met als doel voorspellingen te doen die door de praktische astronomie kunnen worden getoetst, of meer inzicht te krijgen, bijvoorbeeld door grensgevallen door te rekenen om te kijken of er geen tegenstrijdigheden ontstaan. Voor die rekenarij is de afstand niet van belang, het gaat daar om het gedrag.