Waarom heten astronauten in Rusland opeens kosmonauten?

Ik zag een interview met Andre Kuipers op tv en hij zei iets van: ''Er zijn al veel meer astronauten in het ISS geweest, ik bedoel kosmonauten, want het is in Rusland''. Zoiets zei hij, ik weet het niet meer precies. Maar waarom heet het dan opeens anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is niet opeens, dat is altijd al zo geweest.
De termen astronaut en kosmonaut worden soms gebruikt om onderscheid te maken tussen ruimtevaarders uit de Verenigde Staten respectievelijk de voormalige Sovjet-Unie en het huidige Rusland. Het Amerikaanse "astronaut" is afgeleid van de Griekse woorden αστρον (astron), "ster" en ναυτης (nautes), "zeevaarder". Het Russische "kosmonaut" (Космонавт; Kosmonavt) is afgeleid van de Griekse woorden κοσμος (kosmos), "ruimte" en eveneens ναυτης. In het Nederlands wordt naast ruimtevaarder vooral astronaut gebruikt.

Het gebruik van de begrippen "astronaut" en "kosmonaut" lag ten tijde van de Koude Oorlog zeer gevoelig in de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Beide landen wilden duidelijk onderscheid maken tussen hun eigen ruimtehelden en de ruimtevaarders van de vijand, en dat werd ook van de bevriende naties verwacht. Het werd als een grote misser beschouwd als je als Nederlander of Belg tegen een Amerikaan sprak over "Russische astronauten".
escape