Dat is geen vaste waarde, omdat de afstand variabel is ivm eliptische baan. Volgens de Nasa is min. afstand Aarde-Pluto 4.284.700.000 km en max. afstand 7.528.000.000 km.

De lichtsnelheid is 300.000 km/sec, dat is (x 3600 sec.) 1080.000.000 km/uur.

Dus als je dat deelt is de reisafstand :
min. ca 3 uur en max. ca. 7 uur.

http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/factsheet/plutofact.html

Toegevoegd na 3 minuten:
correctie: min: ca 4 uur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weken? Eeuwen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak tig miljoen jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het licht van de verste sterren tot nu toe ontdekt en nu op de aarde komt, is als ik het goed herinner 13 miljard jaar oud. We kunnen dus iets waarnemen dat voor het ontstaan van de aarde gebeurde....
Daar alle planeten om de zon draaien is het (zo ook de aarde) is het beter uit te gaan van de gemiddelde afstand Zon t.o.v. Pluto nl.; 6 miljard km.
Zo laat je alle wentelingen en ellipsen maar hun gang gaan.
Het licht met zijn 300.000 km/s reist dan 1,08 miljard km per uur. Dat komt dan globaal neer op iets langer dan 5½ uur. De afstand Zon tot Aarde is dan in het gemiddelde automatisch meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is dus dezelfde uitkomst als het gemiddelde van de twee waarden in mijn antwoord: (4 + 7)/2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste compris,
Ik zoek altijd naar de kracht van de eenvoud.
Door de vraagsteller niet lastig te vallen met de wentelingen en de verschillende omlooptijden van de planeten om de zon, bedacht ik gewoon iets om dat te vermijden.
Dat het globaal genomen met jouw waarden van: (4+7)/2 overeenkomt; daar wordt ik vrolijk van. Jij ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik constateerde dat (beide) antwoorden blijkbaar goed zijn. En wie wordt daar niet vrolijk van ?
Momenteel is er een ruimtesonde onderweg naar Pluto. Dat wordt het 5e toestel dat ons zonnestelsel zal verlaten.

Hij is nu al voorbij de baan van Uranus. In het jaar 2015 is hij al bij Pluto, hij is dan ruim 9 jaar onderweg. En als hij daar is, zijn de radio-signalen 4 ½ uur onderweg. Radiosignalen zijn precies even snel als het licht.

De baan van Pluto is niet constant. Het is geen cirkel, zelfs geen ellips, nee hij is in een soort trilling. Zie het tweede plaatje.
Het licht van Pluto naar Aarde doet er dus wisselend lang over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term "resonance" op de link heeft volgens mij weinig met trilling te maken. Als je erop klikt verschijnt:
"There are many forms of Resonance between planetary objects, but the simplest is when one object orbits the Sun (or a satellite orbits a planet) in exact proportion to another object's orbit. For example, Pluto orbits the Sun twice for every 3 times Neptune orbits, putting them in a 2:3 resonance"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Resonantie is een verschijnsel dat bij trillingen optreedt.
De frequentie bij planeetbanen is wel erg laag beoordeeld naar menselijke maatstaven. Maar wiskundig gezien maakt dat niet uit.