Kan je opstijgen met een helikopter en ergens anders landen zonder vooruit te gaan. Dit omdat de aarde toch draait?

Waarschijnlijk een domme vraag, maar omdat de aarde sowieso draait, en je moet ergens anders zijn, zou je dan kunnen stijgen met helikopter, enkele uren wachten en dan landen op een totaal andere plaats?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/moet-een-piloot-bijsturen-omdat-de-aarde-draait/
Cryofiel
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/vliegtuigen/piloot-helikopter-opstijgt-twee-uur.359704
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je lang genoeg wacht waai je vanzelf met de wind mee.... kom je ook ergens anders terecht...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/meteorologie/meter-boven-aarde-zweeft-duurt.395079
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar je zou alleen maar in westelijke richting kunnen vliegen. Door lang genoeg te vliegen kun je natuurlijk ook naar het oosten komen (van Nederland naar Polen in 23 uur), maar het noorden en zuiden blijven onbereikbaar. Overigens: als deze truc zou werken, zou je je ook zonder te vliegen of te springen schrap moeten zetten, anders zou je volgens hetzelfde principe over de grond worden gesleurd.

Antwoorden (3)

De aarde heeft een aantrekkingskracht op de helikopter. Deze aantrekkingskracht trekt de helikopter naar beneden. Om op een andere plaats terecht te komen zal je toch een bepaalde kracht moeten uitoefenen, wat gelijk staat met vooruit, achteruit of opzij te vliegen. Gewoon omhoogvliegen en wachten totdat de aarde voorbij schuift kan niet . Er zal altijd een kracht nodig zijn die de aantrekkingskracht overwint.
Robby BB

Toegevoegd na 7 minuten:
Vergeet ook niet dat onze atmosfeer meebeweegt met onze aarde. Deze atmosfeer heeft een helikopter nodig om zich te bewegen.
Deze atmosfeer zal ook een bepaalde kracht uitoefenen die de helikopter moet overwinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Je helikopter (en de lucht) heeft dezelfde snelheid als de aardoppervlakte, dus zul je gewoon met de aarde meedraaien.
Theoretisch moet je op enige hoogte wel een ietsje sneller draaien dan de aarde, maar dat is erg weinig.
Als je op 1 km hoogte zit zou de aarde theoretisch met 0,27 km/h onder je door "draaien".
Reddie
11 jaar geleden
Als je recht opstijgt (zeg een kanonskogel met de loop loodrecht in de grond) krijg je inderdaad een Coriolis effect. Daardoor komt de kogel in een wat langzamere baan. Op de terugweg zorgt hetzelfde effect er voor dat de kogel toch weer op dezelfde plek terugkomt. (alle atmosferische en wrijving effecten buiten beschouwing gelaten.)
De kogel kan niet dezelfde omloopsnelheid houden (24 uur voor een volledige rotatie), omdat de kogel daarvoor extra impuls zou moeten krijgen. Hoe hoger de baan hoe meer horizontale snelheid je nodig hebt om gelijk te blijven met de aardrotatie. Als de kogel dezelfde hoeksnelheid zou houden dan wordt de wet van behoud van impuls geschonden. Het is redelijk makkelijk in te zien als je je voorstelt dat je met een enorme sneheid omhoog schiet. De Aarde verdwijnt dan snel uit het gezicht en je zult de aarde onder je door zien draaien vanaf die enorme afstand. Je gaat niet plotseling in een baan om de zon en aarde met een omloopsnelheid van 24 uur.