Komen er altijd nieuwe sterren bij of neemt hun aantal totaal gezien af?

Als sterren sterven eindigen ze als zwart gat, neutronen ster of dwerg. Misschien dat uit supernovas weer nieuwe sterren ontstaan. Maar hoe denkt de wetenschap over het aantal sterren in de toekomst: verdwijnt alles geleidelijk of blijven de sterren toenemen?

9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
verduidelijk je vraag! het antwoord op het eerste deel kan ja luiden terwijl het aantal toch af neemt, of nee terwijl het aantal gelijk blijft...
erotisi
9 jaar geleden
Ik vermoed dat er uit uitgestorven sterren wel nieuwe sterren ontstaan maar zeker ben ik niet. Maar als dat zo is zijn er dat dan uiteindelijk minder of meer dan er sterven. Als er dat minder worden leven we dus op een zeker moment zonder sterren en ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Reddie
9 jaar geleden
@erotisi , wat dacht je van tientallen miljarden jaren?
Het "we" en "leven" (uit je laatste zij) zal dus vrij zeker niet van toepassing zijn.
Grote zoogdieren bestaan niet veel langer dan enkele miljoenen jaren.

Antwoorden (2)

De geleerden zijn het erover eens , dat de aanwas van nieuwe sterren , minder snel gaat als in het verleden ! En aangezien ook de sterren , een beperkte levensduur hebben , ligt het voor de hand , dat er in de toekomst minder steren aan het firmament bij komen ! Maar dat de sterren even snel opgebrand zijn . Dus alles zal geleidelijk afnemen en verdwijnen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi. En heb je ook een bron hiervoor?
Er vindt in het universum nog steeds op grote schaal stervorming plaats. De Hubble-telescoop liet prachtige foto's zien van gigantische stof- en gasnevels waar dat gebeurt. Grote sterren leven korter dan kleinere. In het begin van het heelal zat de materie dichter op elkaar dan nu waardoor grotere sterren werden geboren die ook sneller aan hun einde kwamen. De nu bestaande sterren in een galaxy bestaan langer. Dus ik veronderstel (maar ik ben geen astronoom dus corrigeer me als daar studies over bestaan) dat vanwege die langere bestaansduur er nog steeds sterren bijkomen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het antwoord dat ik gaf slaat op de kortere termijn (maar wat is kort en wat is lang in het heelal) Maar op de superlange termijn zal de materie vanwege de toenemende expansie van het heelal verder uit elkaar geraken en dat zal de stervorming negatief beïnvloeden.Dus uiteindelijk zal het aantal sterren in het heelal volgens mij afnemen.