Wat is het resultaat wanneer een ster zoals de gele hypergigant HR 5171 A tot ontploffing komt aan het einde van zijn levensloop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De gele superreus HR 5171 A was oorspronkelijk zo'n 40 zonsmassa's, maar heeft al veel massa verloren door het explosief afstoten van schillen. Daardoor komen steeds diepere lagen van de ster aan het oppervlak, zodat de temperatuur steeds hoger wordt. Oorspronkelijk was het een rode reuzenster en Uiteindelijk zal het een blauwe superreus worden. Het is echter mogelijk dat hij voor die tijd al explodeert als een supernova. In dat geval zal er een neutronenster of zwart gat overblijven.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sterren ontploffen meestal niet, ze worden rode reus en storten daarna in elkaar. De gravitatie wint altijd in het heelal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk eens op http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/009.html