Zou ooit de vaart er uit gaan waarin de planeten zich door de melkweg bewegen?

Alle planeten bewegen zich met grote snelheid door het heelal. Vertraagd de snelheid en kan het ooit stil komen te staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey, je bent d'r weer Lora! Welkom terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HË,meisje heb je hevig gemist!

Het beste antwoord

We hebben te maken met een uitdijend heelal en zolang dat blijft duren gaat de vaart er idd nooit uit.
Of de hele reutemeteut ooit een keer tot stilstand komt,is een punt waar men het niet over eens is.
Wat er dan gaat gebeuren,gaat mijn(beperkte) verstand te boven.Maar het is wel zeker,dat het niet in onze tijd zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op dit moment lijkt dat het universum nog steeds aan het versnellen is. Men vermoed dat dit komt door donkere energie, beschouw dat maar als ant-zwaartekracht. Wat planeten betreft zwervende planeten kunnen opnieuw ingevangen worden door een ster, dat zal inhouden dat de planeet wordt afgeremd.

Toegevoegd na 2 uur:
Daarnaast zou een dwaalplaneet natuurlijk ook gevangen kunnen worden door een zwart gat, dat haalt de snelheid er tot nul uit, blijft alleen over de snelheid van het zwarte gat zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
We moeten daar wat aan doen! Het is asociaal om zo hard te draaien. Direct vliegen er sterren uit de bocht en beschadigen we een nietsvermoedend buur-universum!
We gaan nu al bijna een miljoen km/u! Onverantwoord.
We zijn gewend dat voorwerpen die bewegen ten opzichte van bijvoorbeeld de grond, vanzelf vertragen en stoppen. Dat geeft ons het idee dat stilstand de natuurlijke staat van dingen is.

In feite klopt dat niet: een constante snelheid (die nul kan, maar niet hoeft te zijn) is de natuurlijke staat, en voor versnellen of vertragen is iets bijzonders nodig. Hier op aarde ondervinden dingen die bewegen bijvoorbeeld wrijving (lucht/water/grond/etc.) en zwaartekracht.

Daardoor komt een auto tot stilstand als je geen gas geeft (wrijving met de grond en de lucht remt hem af) en blijft een bal die je de lucht in gooit niet doorvliegen (wrijving met de lucht remt hem af en zwaartekracht trekt hem naar beneden).

Als je kijkt naar planeten en andere hemellichamen, dan hebben die wel te maken met verschillende krachten (bijvoorbeeld zwaartekracht van andere hemellichamen) maar niet met wrijving. Er zou iets heel bijzonders (en voor zover ik weet met de huidige kennis ondenkbaars) moeten gebeuren om dat hele grote gebeuren te laten stilstaan.

Stel dat alleen de aarde enorm vertraagd zou worden, zou die overigens niet stil komen te staan. De snelheid van de aarde is nu groot genoeg om niet de zon in te vallen en niet aan de zon te ontsnappen. Daarom draait de aarde rond de zon. Zou de snelheid van de aarde veel minder worden, dan zouden we met zijn allen de zon in vallen.

Voordat iemand dat vraagt: nee, er zijn geen aanwijzingen dat zoiets te gebeuren staat in 2012, 2212 of één van die andere jaren dat de maya-kalender af zou lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf eigenlijk al, de vaart kan er alleen uitgaan als ze worden tegengehouden. En dergelijke grote krachten zijn vooreerst niet voorzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sterker nog die neemt nu nog alleen maar toe...

Uiteindelijk zal het uitdijende heelal tot stilstand komen en imploderen tot niets...