Wat gebeurt er als een astronaut gereedschap laat vallen als hij buiten bezig is op het ISS?

Hij is bijvoorbeeld een schroefje aan het vastdraaien maar het valt uit zijn handen en zijn bereik. Wat gebeurt er dan met het gereedschap. Draait het dan ook mee om de aarde?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
crispy
4 jaar geleden
iets valt niet als er geen zwaartekracht is...
gvrox
4 jaar geleden
crispy: er is wel zwaartekracht, die zorgt er nou net voor dat je in een baan om de aarde blijft
crispy
4 jaar geleden
gvrox: als je in een baan om de aarde bent, is de resultante van de zwaartekracht en de 'middelpuntvliedende kracht' 0. Er 'valt' dus niets omdat er geen effectieve kracht 'naar beneden' is.
gvrox
4 jaar geleden
crispy: zo is het precies

Antwoorden (1)

Het gereedschap zal inderdaad, omdat het ongeveer dezelfde snelheid heeft als het ISS ook om de aarde gaan draaien. Echter anders dan het ISS kan het gereedschap zijn baan niet aanpassen via raketten. Aangezien het ISS in een deel van de ruimte om de aarde zit die niet volledig zonder gasmoleculen is moet deze constant op snelheid en hoogte gehouden worden. Voor het stuk gereedschap zal dat betekenen dat deze afremt, daardoor vanwege de aantrekkingskracht van de aarde steeds lager komt, en zo steeds dichterbij de dampkring komt en uiteindelijk daarin zal verbranden (door de wrijvingskracht die lucht geeft op die snelheden).

Men houdt ook bij wat men waar (op welke hoogte) verliest om zo een beter beeld te krijgen van waar ruimterommel zich bevindt.
===
Voor dat het stuk gereedschap in de dampkring verbrandt kan het jarenlang als ruimterommel gezien worden. Dit alles ligt aan de snelheid en richting van het gereedschap.
Toegevoegd op 29 september 2019 08:28: tekst
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Volgens jouw redenering verbrandt alle ruimterommel uiteindelijk in de dampkring van de aarde. In de praktijk is er echter enorme overlast van vele honderdduizenden stukken ruimterommel die jarenlang in de ruimte blijven zweven. Wat je zegt, klopt dus niet, geheel of gedeeltelijk. Of begrijp ik iets niet aan jouw redenering?
LeonardN
4 jaar geleden
Wat je zegt, klopt dus niet, geheel of gedeeltelijk. Of begrijp ik iets niet aan jouw redenering?
Volgens mij klopt alles wat ik zeg. Waar je geen rekening mee houdt is wanneer het in de dampkring komt. Als dat allemaal binnen dagen gebeurt dan zou er niet zoveel aan de hand zijn. Maar het duurt soms enorm lang, zeker in hogere lagen waar er minder last is van wrijving. Veel satellieten worden nadat ze niet meer gebruikt worden, een laag hoger gestuwd (als ze nog brandstof over hebben) in een laag waar er veel minder last van wrijving is. Die kunnen daar dan ook nog weer jaren (misschien wel eeuwen) rondcirkelen.
https://youtu.be/IC1JQu9xGHQ?t=154 https://www.spacepage.be/artikelen/ruimtevaart/algemene-info/ruimteafval-een-tikkende-tijdbom
Begin 2014 was al 24% van het aantal brokstukken opgebrand in de atmosfeer van de Aarde.
(dus na ~5 jaar is ~24% in de dampkring gekomen, ik durf niet te zeggen of dat nu tien jaar later ~99% is of zeker 100% of dat het nog maar op 50% of 75% zit).
Antoni
4 jaar geleden
Dank voor je uitleg!