is hubble's deep field het verste wat we kunnen zien?

of zijn we intussen al weer wat verder aan het kijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen zien is iets anders als tot nu toe gekeken hebben hè,..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ik deze vraag anders moet stellen..: Is de 'deep field image' van Hubble het verste wat we tot nu toe bekeken hebben? daar er nog meer objecten zijn waarvan het licht ons nooit zal bereiken doordat het uitdeinen van t heelal ook een grote rol speelt, zodat we nu 'niet' verder kunnen kijken dan de ultra deep fields die door Hubble zijn gemaakt?? -is er nu een grens van observeren van hemellichamen? (verbeter me als deze vraag weer niet klopt!) kortom, tot hoe ver kan Hubble (tot hoe ver kunnen we) tot nu toe in het oneindige heelal objecten bekijken..??

Antwoorden (2)

Voor de Hubble Ultra Deep Field opname werd de ruimtetelescoop op een klein donker plekje gericht waar niets te zien was. Door een extreem lange belichtingstijd (een miljoen seconden) werden er tienduizenden melkwegstelsels zichtbaar van heel ver weg.
Het heelal is 13,7 miljard jaar oud. Dat betekent dat je nooit verder kunt kijken dan 13,7 miljard lichtjaar.
Dat gaan we waarschijnlijk halen met de opvolger van Hubble. Die heet de James webb Space Telescope en die wordt in 2013 gelanceerd. Die is veel lichtgevoeliger en kan de verste uithoeken van het zichtbare heelal waarnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ondertussen al heel wat stukjes heelal gefotografeerd met de Deep Field scanner. Maar het probleem blijft de belichting....van soms 24 uur en meer.
Met de Deep Field scanner heeft men nog niet de verste zichtbare uithoeken van het heelal kunnen fotograferen.
Wel is er gamma straling gemeten op meer dan 13, 14 miljard lichtjaren van hier(zie link)
Verdere objecten zijn alleen theoretisch berekenbaar.
Wanneer de 'Big Bang theorie' gevolgd wordt zou het heelal iets meer dan 13 miljard jaar oud zijn ...dus zouden we volgens die theorie niet verder kunnen kijken. Maar ook volgens berekeningen uit die theorie deint het heelal uit met een snelheid sneller dan het licht . Objecten die wij op 13 miljard lichtjaren kunnen waarnemen .... zitten nu (indien ze nog bestaan) al op 46 miljard lichtjaren van ons.
Wij weten absoluut niet waar wij ons ergens bevinden in het heelal . Maar neem nu ons als middelpunt .... en verken alles rondom ons in een straal van 46 miljard lichtjaar.... dan komt men aan een reikwijdte van 92 miljard lichtjaren als doorsnede : dat is momenteel het 'theoretisch berekenbaar' stukje heelal....daarbuiten weet men niets en kan men niets berekenen .... op de vorm van het heelal na: dat onlangs wiskundig bewezen is door Perelman (op het vermoeden van Poincaré)